עריכת הסכם ממון: מה הוא כולל ומה תפקיד העורך דין בנושא?

הסכמי הממון מסדירים את חלוקת הרכוש המתקיימת בין בני זוג, למקרה עתידי (אם וכאשר) שבו בני הזוג ייפרדו.

ההסכם יאפשר להפריד בין הנכסים של כל אחד מהצדדים שהתקיימו לו טרם הנישואין או שנצברו במהלכם ולהתוות זכויות לרכוש המשותף בהתאם לצרכים האישיים ונסיבותיהם של בני הזוג.

הנה כל מה שכולל ההסכם החשוב:

 

מהו הסכם ממון?

חוק יחסי ממון (תשל"ג 1973) קובע כי כל הרכוש שבני זוג צוברים במהלך חייהם המשותפים נחשב לרכוש משותף. כאשר בני הזוג מתגרשים, אותו רכוש יחולק ביניהם שווה בשווה, גם אם ישנו רכוש שרשום רק על אחד הצדדים. הסכם הממון מאפשר להסדיר מראש את חלוקת הרכוש ובדרך שונה מזו שנקבעה בחוק, כך שבני הזוג מתאמים ציפיות ויוצרים וודאות משפטית לגבי עתידם.

 

יתרונות הסכמי הממון

היתרון המשמעותי ביותר של ההסכם הוא היכולת של בני הזוג לבטא את רצונם וצרכיהם, כך שאם יתגרשו כל צד יוכל לדעת במדויק מה הוא יקבל והשניים יימנעו מסכסוכים משפטיים יקרים, מורכבים ובעלי מחיר רגשי יקר מאוד.

בנוסף, הערכאה המשפטית לעתים מקבלת החלטות בעת דיוני הגירושין שלא תואמות את חלוקת הרכוש כפי שבני הזוג החליטו עליה. הסכם ממון עוזר לבני הזוג להימנע מהסיכון ולקבל וודאות מוחלטת בנוגע לחלוקת הרכוש וההתאמה שלו לרצונותיהם המדויקים של בני הזוג.

 

חסרונות הסכמי הממון

ההסכם זכה למוניטין מעט מפוקפק, בשל העובדה שהוא נתפס כאקט שמביע חוסר אמון ואף חוסר אהבה או נאמנות לבני הזוג. הרי החשש מפני אבדן רכוש בעקבות הנישואין, עשוי להעיד על כך שהצדדים לא סומכים זה על זו והקשר ביניהם מלכתחילה איננו וודאי מספיק. אם ההסכם מבוצע ביוזמת אחד הצדדים (זה שברשותו יתרון כלכלי גדול יותר), הרי שהוא עשוי אפילו להפלות לרעה את בן הזוג השני.

 

כיצד עורכים את ההסכם?

כל זוג שמעוניין בהסכם הממון יצטרך לערוך ולחתום לגביו רק באמצעות עורך דין המתמחה בדיני משפחה. את ההסכם ניתן לערוך טרם הנישואין בכפוף לאישור מרשם הנישואין או נוטריון, או במהלך חיי הנישואין בכפוף לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. עורך הדין יוכל להעלות בפני הזוג סוגיות שונות שיהיה צורך להסכים עליהם ומתוך ניסיונו ובקיאותו הרבים.

 

מה כולל הסכם ממון?

ישנם כמה סוגי נכסים שכלולים בהסכמי הממון. ראשית, דירת המגורים: האם תחולק בין בני הזוג? האם תימכר לצד שלישי? האם לאחד מבני הזוג יש קדימות ברכישת הדירה? מה לגבי התחייבויות המשכנתא? מה לגבי נכס שהתקבל בירושה או במתנה? ועוד. שנית, נכסים נוספים שההסכם יכלול יתייחסו לתכולה יקרת ערך ולמיטלטלין, קופות חיסכון, אפיקי השקעה והכנסה פסיבית, ניירות ערך, מניות ועוד.

בנוסף, קיימת האפשרות להוסיף להסכם תנאים מסוימים ומחייבים בעת הצורך. לדוגמה, התנייה שלפיה אם אחד הצדדים בגד, הוא יספוג חלק מאבדן הזכויות ברכוש או התניות שונות לגבי הורות, זכויות הילדים בנכס ועוד.

לעריכת הסכם ממון והתייעצות טרם יצירת ההסכם, פנו אל עורך דין לענייני משפחה ותאמו פגישה ללא התחייבות.

 

ספר חוקים

אולי יעניין אותך גם

7 טיפים לבחירת עוד תותח!
עריכת דין
7 טיפים לבחירת עו"ד תותח!

כאשר מתמודדים עם בעיות משפטיות, חשוב להחזיק את עורך הדין המתאים לצידך. בחירת עורך דין מוסמך ואמין יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאת התיק שלך.

קרא עוד »