מי רשאי להטיל עיקול בהוצאה לפועל?

התנהלות כלכלית לא נכונה עלולה להביא למצב של שקיעה בחובות, אשר מלבד חוסר הוודאות הכלכלי, עלול להביא גם לסנקציות והגבלות שונות, כמו עיקולים בהוצאה לפועל. אז מי רשאי להטיל עיקול בהוצאה לפועל והאם ניתן לבטל את העיקולים?

 

עיקולים בהוצאה לפועל

התנהלות כלכלית לא נכונה, בין אם כתוצאה מרשלנות ובין אם בשל סיבות שאינן תמיד נתונות לשליטתנו, עלולה להוביל למצב של הצטברות חובות וסחרור כלכלי, באופן המשפיע על שגרת חיינו ולעיתים, גם על בריאותנו.

צבירת חובות עלולה להוביל בסופו של דבר לפתיחת תיקים בהוצאה לפועל, כאשר במסגרת הסנקציות הכלכליות שלשכת הוצאה לפועל יכולה להטיל על החייב נמצאים העיקולים (עיקול מיטלטלין, עיקול מקרקעין ועיקול צד ג', המוטל על כספים וזכויות כספיות שונות הנמצאות בבעלותו של החייב).

 

מי רשאי להטיל עיקול בהוצאה לפועל?

הליך העיקול הוא פעולה משפטית המהווה את אחד מכלי הגבייה שהמחוקק העמיד לרשות לשכת הוצאה לפועל, כאשר המטרה העיקרית היא להגביל את יכולת השימוש ואפשרויות הסחר בנכס. בהתאם לכך, מי שרשאי להטיל את העיקול, באמצעות צו מיוחד, הוא רשם ההוצאה לפועל, כמו גם הרשויות השלטוניות (תהליך המוכר בשם עיקול מנהלי).

 

האם ניתן לבטל עיקולים?

את העיקולים שהוטלו על החייב ניתן לבטל במספר דרכים. דרך המלך והאפשרות המועדפת היא כמובן לשלם את מלוא החוב. לאחר תשלום החוב והמצאת ההוכחות המתאימות לכך, רשם הוצאה לפועל יבטל את העיקול באופן מידי.

דרך נוספת לביטול העיקולים היא באמצעות הגעה להסדר מוסכם מול הנושים (הזוכים בתיק הוצאה לפועל אשר מימשו את העיקול) וקביעת הסדר תשלומים לתקופה מוסכמת מראש, על פי יכולתו הכלכלית של החייב. במידה והחייב אינו עומד בהסדר התשלומים, יוכלו הנושים להטיל את העיקולים פעם נוספת.

 

כיצד מבטלים את העיקולים?

על מנת לבטל את העיקולים בצורה מסודרת ולהגיע להסדר תשלומים תוך שמירת האינטרסים שלכם, חשוב לפנות לעזרתו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יעניק לכם סיוע וליווי משפטי מקיף לאורך כל התהליך ועד להסרת החובות.

את תהליך ביטול העיקולים יש לבצע באמצעות טופס ייעודי (טופס 214) אותו יש להגיש ללשכת הוצאה לפועל. בטופס זה ימולאו: פרטים אישיים והסיבה המבוקשת לביטול הליכים (כמו למשל חוב שנפרע, הצגת מסמכים לא עדכניים שהובילו לעיקול ועוד).

 

מה עושים במקרה שבקשת ביטול העיקול נדחתה?

במידה ובקשת ביטול העיקול נדחתה (תרחיש המתקיים לרוב כאשר החייב מנסה את כוחו בהגשה עצמאית של הבקשה וללא סיוע משפטי), ניתן יהיה להגיש ערעור לבית המשפט וזאת תוך 20 ימים ממועד קבלת הדחייה.

 

לסיכום

כפי שראינו, הרשאים להטיל עיקול בהוצאה לפועל הם רשם ההוצאה לפועל והרשויות השלטוניות, כאשר הזוכים בתיק (הנושים) יכולים לממש את העיקול ולהעביר לידם את הרכוש המעוקל. במידה והחוב נפרע במלואו וכן במקרים בהם החייב הגיע להסדר פריסת תשלומים מול הנושים, ניתן יהיה לבטל או לעכב את הליכי העיקול וכאן, מומלץ להיעזר בעו"ד מקצועי.

עיקולים בהוצאה לפועל

אולי יעניין אותך גם

7 טיפים לבחירת עוד תותח!
עריכת דין
7 טיפים לבחירת עו"ד תותח!

כאשר מתמודדים עם בעיות משפטיות, חשוב להחזיק את עורך הדין המתאים לצידך. בחירת עורך דין מוסמך ואמין יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאת התיק שלך.

קרא עוד »