עיצוב מטבח מודרני: מה זה אומר?

כשמדברים על עיצוב מטבחים יש כמה סגנונות שנחשבים לפופולריים ביותר: נורדי, בריטי, כפרי ועיצוב מודרני. מרבית מסגנונות העיצוב האלו מסבירים את עצמם, אבל הסגנון המודרני הוא כמעין תעלומה. מה זה בכלל אומר עיצוב מטבח מודרני ומה המאפיינים של סגנון זה? במאמר זה אנחנו עומדים לענות על כל השאלות האלו ואחרות.

בעוד שלסגנונות העיצוב השונים יש מאפיינים בולטים שאפשר לשייך לכל אחד ואחד מהם, לסגנון עיצוב המטבח המודרני אין באמת חוקים ברורים. למעשה, אם נשאל קבוצה של עשרים אדריכלים ומעצבי פנים איך הם מגדירים את סגנון העיצוב הזה כנראה שנקבל עשרים תשובות שונות.

ריבוי הדעות הזה נובע מכך שההגדרה עצמה היא מעט חלקלקה, הלוא המילה מודרני משתנה ככל שהזמן עובר ומה שנחשב לפני ארבעים שנה למודרני נתפס כיום מיושן במקרה הרע או כוינטאז' במקרה הטוב. כדי לקבל תשובה אחת מסודרת פנינו לאייל ברק שבמסגרת פעילותו כבעלים וכמנהל של "איילים נגרות פנים" מתעסק מדי יום ביומו בתכנון ובבנייה של מטבחים. ביקשנו מאייל שיסביר לנו מה זה אומר עיצוב מטבח מודרני ומדוע המושג הזה נחשב לחמקמק.

 

איך מגדירים מטבח מודרני?

"קצת קשה להגדיר מה זה עיצוב מטבח מודרני בגלל שההגדרה משתנה כל הזמן. שני המאפיינים הבולטים ביותר שאפשר להגיד על עיצוב מטבחים מודרניים זה שתוך כדי התכנון והבנייה של המטבח משתמשים בחומרי גלם ובטכניקות חדשות ומתייחסים במיוחד לפילוסופיה של המטבח בתרבות המודרנית.

אני אסביר את עצמי. בעבר המטבח שימש בעיקר כדי לבשל אוכל ובמקרים רבים בעלי הבית בכלל לא היו נכנסים למטבח, אפשר להגדיר את המטבח בתקופות עברו כחלק אקס טריטוריאלי של הבית. כיום לעומת זאת, המטבח הוא הלב הפועם של הבית ובהמון בתים מדובר בכלל על חלל אחד גדול שמשותף עם פינת האוכל או הטלוויזיה. השינוי הזה מכתיב לנו את סגנון הבנייה והוא גם חלק מהותי מהבלבול שיש בהגדרה של מהו מטבח מודרני".

עיצוב מטבח מודרני

המאפיינים של עיצוב מטבח מודרני

תחכום ויעילות

"בעבורי האלמנט המרכזי בתכנון ובעיצוב מטבח מודרני הוא לאו דווקא בסגנון העיצוב או בחומרי הגלם שבהם משתמשים. העיצוב המודרני בעבורי הוא קודם כול השילוב של אלמנטים שונים בתוך העיצוב בצורה יעילה יותר. בעזרת הכלים הטכניים שעומדים ברשותנו כיום אנחנו מסוגלים לייצר מטבח אינטגרלי וחכם שכל חלק וחלק בו נמצא במקומו מסיבה מסוימת. הרצון לייצר מטבח יעיל יותר הביא אותנו למצוא פתרונות יצירתיים יותר ומתוחכמים יותר".

 

מינימליזם

"לפעמים נראה שהמינימליזם הוא המוטיב המרכזי בעיצוב מטבחים מודרני, אבל האמת היא שהוא תוצר תוואי. המינימליזם מתאפיין בקווים נקיים ומסודרים, בגווני צבעים סולידיים ואחידים ובכך שהכול סימטרי ומדויק. כל אלו הם תולדה של הרצון לתחכום ויעילות שעליו דיברנו קודם. כדי להציע מטבח יעיל יותר אנחנו חייבים לשמור על עיצוב נקי ולא להעמיס את החלל במכשירי חשמל מיותרים או גוף תאורה מאסיבי וסגנוני".
עיצוב מטבח מודרני

תאורה

"נסו לדמיין מטבח כפרי קלאסי וודאי תראו אל מול עיניכם מטבח אפלולי מעט. עכשיו נסו לדמיין מטבח מודרני וכנראה שתראו מטבח לבן ובוהק. לא מדובר על איזשהו תרגיל מחשבתי או משהו כזה, רק על דרך להדגים את חשיבות התאורה בעיצוב מטבחים מודרני. כחלק מתכנון המטבח מסתירים אמצעי תאורה בנקודות אסטרטגיות ומתכננים את החלונות ופתחי התאורה כך שהמטבח יהיה כמה שיותר מואר למשך כמה שיותר שעות ביום".

 

טכנולוגיה בילד אין

"כל העניין של המודרניות הולך יד ביד עם טכנולוגיה וחדשנות. בעבר מוצרי חשמל היו דבר חדש במטבח והעיצוב הבליט אותם וחגג אותם. אבל כיום הטכנולוגיה הופכת להיות מתוחכמת יותר וכל נושא ההתממשקות הוא המוביל וכך שילוב של הבית כחלק מתכנון בית חכם ושימוש בטכנולוגיות החדשות ביותר הוא חלק בלתי נפרד מתכנון ועיצוב מטבחים מודרניים". אנחנו מודים לאייל ברק על השיחה המרתקת ומקווים שעכשיו גם אתם מבינים קצת יותר על עולם המטבחים, העיצוב ובפרט העיצוב המודרני.

עיצוב מטבח מודרני

אולי יעניין אותך גם

חלל מעוצב
מטבחים
איך בוחרים חיפוי שיש למטבח?

בעיצוב המטבח יש הרבה חלקים חשובים, אבל כנראה שהחלק החשוב ביותר הוא הבחירה של השיש. השיש הוא הרכיב המרכזי במטבח, עליו אנחנו הולכים לעבוד והוא

קרא עוד »