נכות נפשית- מהו סעיף 34 של ביטוח לאומי?

סעיף 34 הוא חלק מספר הליקויים של הביטוח הלאומי המתייחס לאחוזי הנכות על הפרעה נפשית ומכיר בהפרעות במצב הרוח. המאמר יפרט במה עוסק סעיף זה.

 

מה אומר סעיף 34?

סעיף 34 לא רק מתייחס להפרעות במצב הרוח כמו לחץ וחרדות. ההתייחסות היא גם לגבי הפרעות אכילה ותופעות סומטופורמיות שהן בעיות פיזיות הנוצרות עקב בעיות נפשיות. באופן כללי כשמדובר בבעיות נפשיות שאינן מערערות את התפקוד היום יומי ואינן פוגעות בכושר העבודה, לא ניתן לקבל עליהן אחוזי נכות.

המצבים המזכים את המבוטח באחוזי נכות הם קשיים כמו דו קוטביות, מאניה, דיכאון קשה או דיכאון שהולך ובא, תופעות פסיכוטיות והפרעות נוספות הפוגעות בתפקוד היום יומי. למידע נוסף בנושא הקליקו על הקישור.

 

מהם אחוזי הנכות על דרגות שונות של הפרעות נפשיות?

כאשר מדובר על קושי קל בתפקוד חברתי או נפשי הפוגע בכושר העבודה, אחוזי הנכות הם 10%. במידה ומדובר בקשיים קלים אך יש צורך ליטול תרופות פסיכוטיות והקשיים החברתיים והנפשיים מתגברים ופוגעים בכושר העבודה, אחוזי הנכות הם 20%. אבחון של סימנים קליניים משמעותיים, נטילת תרופות וקושי חמור בכושר העבודה עקב המצב הנפשי, יזכו את המבוטח ב-30% נכות.

בעיות נפשיות שבאות והולכות עם סימנים קליניים, ליקוי חמור בתפקוד החברתי ובעבודה, יזכו את המבוטח ב-50% נכות. אם בנוסף לליקויים החמורים בתפקוד יופיעו קשיים אקטיביים או אשפוז במוסד פסיכיאטרי לתקופה ארוכה, אחוזי הנכות יהיו 70%. לעומת זאת, קשיים אקטיביים לפיהם מדובר על אשפוז מלא, יזכו את המבוטח ב-100% נכות.

 

התייחסות לפוביות והתנהגויות כפייתיות

הפרעות אובססיביות או כפייתיות קיצוניות כמו הפרעות אכילה, אנורקסיה, בולימיה, פוסט טראומה, קשיי הסתגלות, תופעות סומטופורמיות או הפרעות דיסוציאטיביות יזכו את המבוטח ב-10% נכות כאשר מדובר על קשיים קלים בתפקוד ובכושר העבודה. לעומת זאת, אם אינן משפיעות על התפקוד החברתי או התפקוד בעבודה, הן לא יזכו באחוזי נכות.

למרות זאת, בהתאמה למצב הקליני ובמידתו הן עשויות לזכות את המבוטח באחוזי נכות בהדרגה. כלומר, ככל שהקושי עולה והתפקוד נפגע המבוטח יוכל לקבל 20%, 30%, 50%, 70% או 100% נכות. המדדים שיקבעו את אחוזי הנכות יהיו אורך הקשיים הנפשיים איתם מתמודדים והתכיפות שלהם. כלומר, כמה התפרצויות היו בטווח של שנתיים, האם היו אשפוזים ומה היו התגובות לתרופות או טיפולים אחרים.

 

הגשת תביעה לביטוח הלאומי

את התביעה לביטוח הלאומי על הפרעות נפשיות יש להגיש לא יותר משנה אחורה. במידה ונקבעו אחוזי נכות גם את הקצבה ניתן לקבל רטרואקטיבית שנה אחורה. יש להוכיח שהרגרסיה במצב הנפשי היא חלקית או מלאה בצירוף מסמכים רפואיים ואבחונים פסיכיאטריים. לסיכום, ישנה הכרה של המוסד לביטוח לאומי בהפרעות נפשיות והפרעות במצב הרוח וניתן לקבל אחוזי נכות בהתאם לדרגת ההפרעה.

נכות נפשית סעיף 34

אולי יעניין אותך גם

7 טיפים לבחירת עוד תותח!
עריכת דין
7 טיפים לבחירת עו"ד תותח!

כאשר מתמודדים עם בעיות משפטיות, חשוב להחזיק את עורך הדין המתאים לצידך. בחירת עורך דין מוסמך ואמין יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאת התיק שלך.

קרא עוד »