האם יש לכם אפשרות לצאת מהחוזה שעליו התחייבתם?

פעם היינו לוחצים ידיים, מבטיחים הבטחה, נשבעים שבועה או נודרים נדר – וזה היה כל הסיפור. כמה קלאסי ונעים, ככה מסוכן ולא בטוח. אי-הבנות, תחבולות ופרשנויות סותרות יכולות להפוך כל הסכמה שהושגה בתום לב לשדה קרב הרסני.

מזל שבימינו אנחנו מתנהלים עם חוזים, בהם כל סעיף קטן מדוקדק ומוחלט מראש, כדי למנוע מצבים לא נעימים.

אבל מה קורה אם התנאים השתנו, הנסיבות התחלפו ומה שנראה נכון אז כבר לא נכון עכשיו? בקיצור – מה לעשות אם אנחנו מתחרטים, ורוצים לצאת מחוזה שהתחייבנו אליו?

 

חשיבותה של חתימה

כמה פעמים נתקלתם במצב בו היה נראה ששני צדדים מבינים בדיוק על מה מדובר כשהם מחליטים החלטה משותפת, רק כדי לגלות שזה ממש לא נכון? מה שבטוח זה שחברות עריכת דין כמו https://brunolaw.co.il ראו הרבה מקרים כאלו.

איך נולד מצב כזה? פשוט: לא נכנסנו בעיניים פקוחות להסכם. תחשבו על חברים או אחים שיוצאים להרפתקאה מקצועית משותפת, ופשוט סומכים ש"יהיה בסדר". ומה קורה? ביותר מדי מקרים הדבר נגמר בשבר בכיס ובלב.

אם תזכרו דבר אחד מהטקסט הנוכחי, הרי הוא זה: אי אפשר להפריז בחשיבותה של חתימת חוזה מול עורך דין. אין דרך בטוחה וברורה מזאת להסדיר עניינים מראש ולמנוע צרות עתידיות.

 

כשהנסיבות משתנות

חוזה, מהרגע שנחתם והוסכם על כל הצדדים, הינו מחייב. הרי זאת בדיוק ההגדרה והחשיבות של חוזה – הסכמה מרצון על התקשרות משותפת. אבל הרבה פעמים הנסיבות משתנות.

דוגמא נפוצה היא חוזה שכירות. כאשר זוג צעיר שוכר דירה ממשכיר, הוא מתחייב על שנה שלמה, 12 חודשים, לפעמים אפילו יותר. במקרים רבים השוכרים גם מתבקשים לספק צ'ק ערבות שיינתן בחזרה רק לאחר תקופת השכירות. כל זאת, מתוך הנחה שהזוג מרוצה מבחירתו בדירה וכעת גם הם וגם המשכיר יכולים לישון בראש שקט למשך שנה שלמה.

אבל מה קורה אם הזוג משנה את דעתו? אולי מתגלה איזה פגם בדירה, אולי נופלת עליהם הזדמנות לשכור דירה שווה יותר, אולי הם מחליטים לעבור עיר ואולי הזוג הצעיר בדרכו להפוך למשפחה וזקוקים לחדר נוסף? בעבור מקרים כאלו מצוין בחוזה "סעיף יציאה". כך, החוזה מכיל את האפשרות שההסכמה הבסיסית ביותר – על עצם החוזה עצמו – תשתנה או תיגמר.

 

עורך הדין להצלה

עבור חוזים אחרים, סעיפי יציאה נפוצים פחות. למשל, אדם הלוקח משכנתא על בית לא יכול לשנות את דעתו ולהפסיק לשלם את הסכום החודשי כי ככה בא לו.

 

בעולם העסקי, חוזים בין משתפי פעולה יכולים להכיל אפשרות לביטול החוזה בתנאים מסויימים, שברוב המקרים אין החותם יכול לשער אותם במעמד החתימה. בדיוק עבור כך חשוב עוד יותר לחתום על חוזים מפורטים וברורים מול אנשי מקצוע, ולא להשאיר דבר לידי "הבנה".

חוזה שהתחייבת

אולי יעניין אותך גם