שלוש שאלות שחשוב לשאול לפני שנרשמים לקורס ערבית

כיום ישנם לא מעט מסגרות ללימוד השפה הערבית. כיצד לבחור את המסגרת המתאימה ביותר? במאמר זה תמצאו 3 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני הרשמה לקורס, וגם 9 דגשים לבחירה נכונה

 

לאיזו תוצאה אגיע בסוף הקורס?

לפני שאתם ניגשים להירשם לאחד הקורסים, בררו היטב לאיזו תוצאה תגיעו בסוף הקורס במידה ותעמדו בהצלחה בכל הדרישות ותעשו את כל המשימות, כמובן.

אם מדובר למשל בקורס למתחילים בלימוד ערבית, לאיזו רמה תגיעו בסופו? האם תוכלו לנהל שיחה ממשית על מגוון של נושאים, או שמא תהיו מסוגלים רק לומר מספר משפטים בודדים?אם מדובר על קורס ערבית מדוברת לאנשי עסקים, האם בסוף הקורס תהיה לבוגריו יכולת אמיתית ליזום ולקיים קשרים עסקיים ממשיים עם חברות וארגונים ערביים בישראל ובחו"ל? קורס כזה חייב להיות מעמיק ויסודי ועליו לכלול מושגי יסוד וביטויים מהעולם העסקי.

אם מדובר על קורס ערבית המיועד להכין את התלמידים לקריירה במערכת הביטחון או משרד החוץ, בררו היטב האם בוגרי הקורס אכן השתלבו במשרות במקומות הללו. מובן, שקורס כזה אמור להביא את התלמיד לרמה גבוהה של יכולת דיבור ותקשורת בשפה הערבית.

כיצד מוודאים מראש לאיזו תוצאה נוכל להגיע בסוף הקורס? ישנם שתי דרכים עיקריות:

הדרך הראשונה היא לשאול ולברר לעומק בקרב סגל המרצים והמדריכים אחרי שעברתם על הסילבוס היטב. והדרך השנייה היא לקרוא חוות דעת של בוגרי הקורס, ואף לשוחח ישירות עם בוגרי הקורס.

לשם הכנת הכתבה, התייעצנו עם רונן דוד, מייסד "המדרשה לערבית וביטחון", על מנת לענות על השאלות שחשוב לשאול לפני שנרשמים לקורס ערבית.

אנו ממליצים שתעשו גם וגם: שאלו את הסגל, עברו על הסילבוס, קראו חוות דעת של בוגרים וגם הקדישו את הזמן לשוחח עם שניים או שלושה בוגרים. המחקר הקטן הזה יעניק לכם ודאות די ברורה לגבי התוצאה שאליה תגיעו בסוף קורס הערבית בו בחרתם.

 

איזה סוג של ערבית אני רוצה ללמוד?

ישנם, בהכללה, שני סוגים של ערבית שניתן ללמוד:

  • ערבית ספרותית היא השפה הרשמית שבה כותבים וקוראים. שימשה לכתיבת הקוראן ונוסחי התפילה באסלאם. הערבית הספרותית היא השפה המשמשת סופרים, משוררים, עיתונאים ואנשי תקשורת, נואמים וקרייני חדשות. נחשבת לשפה "גבוהה". בפועל, בימינו, אמצעי התקשורת הערביים משלבים אלמנטים של ערבית מדוברת עם הערבית הספרותית עד שיש המכנים שפה משולבת זו בשם "ערבית תקשורתית".
  • ערבית מדוברת היא שפת הדיבור, שפת היומיום אותה לומדים הילדים מהוריהם כשפת אם.

אם כן, כדאי לשאול מהי המטרה שלכם בלימוד ערבית. אם אתם מעוניינים לקרוא טקסטים ערביים בשפת המקור, ללא תרגום, תיווך או פרשנות, עליכם לחפש קורס לערבית ספרותית.

אם, לעומת זאת, אתם מעוניינים להשתמש בערבית בעיקר כשפה לדבר ולתקשר עם אנשים, במסגרת עבודת היומיום, טיול שאתם מתכננים או מיזם עסקי, אז קורס לערבית מדוברת הוא מה שאתם זקוקים לו.

ואם אתם רוצים לדבר ערבית, יותר מלקרוא ולכתוב, הנה השאלה הבאה שעליכם לשאול את עצמכם:

 

עם מי, בעיקר, ארצה לשוחח בשפה הערבית?

ערבית מדוברת היא לא שפה אחידה. יש לה ניבים ולהגים שונים, המחולקים על פי שתי קטגוריות עיקריות:

  • מיקום גיאוגרפי: לכל חבל ארץ יש את הגרסה המקומית לערבית מדוברת: לדוגמה ערבית מדוברת מצרית, לבנונית ובישראל ערבית פלשתינאית.
  • שכבה סוציו-אקונומית: יש לערבית המדוברת במדינת ישראל שלוש גרסאות עיקריות של להג שונה – עבור תושבי הערים, תושבי הכפרים והבדווים.

שאלו את עצמכם עם מי בעיקר תרצו לדבר ערבית. אם עיקר השיחה תהיה עם ערבים ישראלים או ערביי יהודה ושומרון, בדקו בסילבוס הקורס האם מלמדים בו ערבית פלשתינאית.
אם, לעומת זאת, אתם מתכננים טיול או שיתוף פעולה עסקי באיחוד האמירויות, בדקו האם כחלק מהקורס תלמדו את הלהג הנפוץ באזור זה, שהינו שונה בהחלט מהערבית המדוברת הלבנטינית שבאזור שלנו.

 

כיצד לבחור את המסגרת המתאימה ביותר ללימוד ערבית

לימוד שפה הוא תהליך מרגש ואנו בטוחים שיש לכם ציפיות גבוהות מלימוד הערבית. על מנת שלא תתאכזבו, שימו לב להשקיע מעט זמן ומאמץ בבחירה נכונה של מסגרת לימודית מתאימה לצרכים שלכם.

ככל שמדובר בקורס המיועד להביא אתכם לרמה גבוהה של דיבור, כך חשוב שתהיה לכם הבנה מעמיקה יותר בנוגע לתוכן הקורס, יחד עם וודאות גדולה יותר בנוגע לאיכות הקורס לפני הרשמה.

הנה 9 דגשים לבחירת המסגרת הלימודית המתאימה ביותר לרכישת השפה הערבית:

  1. הגיעו לביקור במקום, שוחחו עם מרצים, מדריכים ותלמידים, הרגישו את האווירה והאם היא נעימה לכם.
  2. עברו היטב על סילבוס הקורס ובחנו האם הוא מתאים ליעדים שלכם.
  3. עברו על קורות החיים של המרצה או המרצים של הקורס. כמה ניסיון יש להם?
  4. קראו חוות דעת של בוגרי הקורס.
  5. בקשו לשוחח עם שניים או שלושה בוגרים של הקורס.
  6. האם מפגשי הקורס מוקלטים? האם הגישה להקלטות נוחה וזמינה בכל עת?
  7. האם הלימודים מועברים בצורה מקוונת? מדובר באופציה נוחה מאוד שכדאי שתהיה זמינה עבורכם, במיוחד מאז שווירוס הקורונה נכנס לחיינו.
  8. האם ניתן להשלים שיעורים שפספסתם?
  9. כמה יחס אישי וליווי תקבלו במהלך הקורס?

כשמדברים על לימודים, כמובן יש את ההשקעה האישית והאחריות האישית, אך מעבר לכך מאוד חשובה המסגרת התומכת, רמת המרצים ושיטת הלימוד שתאפשר לנו ללמוד באופן אפקטיבי ולהגיע לתוצאות.

מחשב נייד

 

אולי יעניין אותך גם

איך בוחרים קייטנה לילדים?
לימודים
איך בוחרים קייטנה לילדים?

בחירה של קייטנה עבור הילדים הינה עניין שמצריך היכרות בסיסית עם פרמטרים שונים. שכן, כל אחד רוצה להיות בטוח שהוא רושם את הילד שלו לקייטנה

קרא עוד »
תלמידה
לימודים
מה זה מבחן אמירם?

בתקופה האחרונה פונים אלינו לא מעט גולשים שמבקשים לקבל מידע בנוגע ללימודים שונים. היו מי שביקשו לקבל פרטים אודות בחירה נכונה של מוסד אקדמי, בעוד

קרא עוד »