יהלום מעבדה ויהלום טבעי – האם אפשר לראות את ההבדלים? 

יהלומי מעבדה, או יהלומים סינתטיים, הם, בהתאם לשמם, יהלומים שלא כורים מהאדמה אלא מייצרים באופן מלאכותי. בעבר, המונח יהלומים סינתטיים שימש מילה נרדפת לאבן זולה ולא יפה במיוחד. היום, לעומת זאת, הטכנולוגיה השתנתה ומאפשרת לייצר במעבדה יהלומים ברמת איכות גבוהה מאוד, שקשה להבחין בינם ובין יהלומים טבעיים. 

תכשיטים המשובצים ביהלומים נחשבים לאחת הקטגוריות הנחשקת והיוקרתית ביותר מבין התכשיטים. יהלומים טבעיים, אותן אבנים יקרות המשובצות בתכשיטי היוקרה, הם פעמים רבות יקרים במיוחד והתהליך המתקיים כדי להשיג אותם מורכב. למזלנו כיום ישנו פתרון איכותי אך נגיש יותר, בדמות יהלומי מעבדה.

 

מהם בעצם יהלומי מעבדה?

יהלומי מעבדה, למשל אלה הנמכרים אצל ניו דיימונד – יהלומי מעבדה, הם יהלומים המיוצרים באופן מלאכותי, בתנאים המחקים את תנאי ההיווצרות של יהלומים בטבע. היהלום הטבעי נוצר בתוך האדמה, בהתגבשות של גרניט וחמצן שאורכת מאות ואלפי שנים. יהלומי המעבדה מיוצרים בתנאים המחקים את אלו בהם נוצר המינרל בטבע, תוך שמירה על לחץ וטמפרטורה גבוהים, ועל רמת סטריליות גבוהה שתמנע מחומרים נוספים להתערבב ביהלום.

 

מדוע לא ניתן להסתפק ביהלומים טבעיים?

ראשית, משום שיהלומי מעבדה נוצרים במשך מאות ואלפי שנים, ולכן הנגישות אליהם אינה גבוהה. סיבה אחרת, פרקטית, היא שביצירת יהלומים במעבדה אנו יכולים לשלוט בקלות רבה יותר על גודל וצורת היהלום, כך שהוא יוכל להתאים בקלות רבה יותר לתכשיטים שאנו מעוניינים לייצר.

 

האם ניתן לזהות יהלומי מעבדה?

אחת ההנחות השגויות, הנובעות מהיכרות עם יהלומים סינתטיים משנים עברו, היא שאין כל דמיון בין יהלום אמיתי ובין יהלום סינתטי, וניתן להבחין ביניהם בקלות. בפועל, בעין אנושית לא ניתן להבחין בין יהלום מעבדה ברמת איכות וגימור גבוהה, ובין יהלום טבעי. יחד עם זאת, כל יהלום הנמכר כיהלום צריך להימכר בליווי תעודה גמולוגית המעידה על המקור ועל תהליך הייצור של היהלום, וזוהי חובתו של המוכר או של בית העסק לספק גילוי על מקורו של אותו יהלום.

 

כיצד כדאי לבחור את יהלום המעבדה שאנו קונים?

כאמור, כאשר אנו רוכשים יהלום, חובתו של המוכר היא לספק גילוי על מקורו של היהלום. גילוי זה מבוצע על פי רוב באמצעות תעודה גמולוגית, המפרטת קריטריונים כמו גודל, משקל ומידת ניקיון. בדומה ליהלומים טבעיים, גם משקלם של יהלומי מעבדה נמדד בקראט. חשוב לבחור ספק מקצועי המטפל ביהלומי מעבדה איכותיים ממקור ברור.

בנוסף, כאשר בוחרים את היהלום, חשוב לבחון את צבעו ואת רמת הבהירות שלו. יהלום איכותי יהיה בעל צבע בהיר, ללא מעורבות של צבעים אחרים (בהנחה שאין הכוונה לרכוש יהלום בצבע אחר). רמת הבהירות אף היא חשובה, ובפרט ביהלומי מעבדה כאשר אנחנו רואים שאריות לכלוך או אבק על היהלום, הרי שאין זה מעיד טובות על בית העסק המטפל ביהלומים.

יהלומי מעבדה

 

אולי יעניין אותך גם

צמיד
תכשיטים
איך בוחרים תכשיטים לאירוע?

כולנו מכירות את הרגע הזה שבו מפצירים בנו לצאת מחדר האמבטיה בגלל שצריך כבר לצאת לאירוע. מדובר ברגע שבדרך כלל מגיע רגעים ספורים לפני שהספקנו

קרא עוד »