מה הקשר בין רשלנות רפואית לבדיקות גנטיות?

גנטיקה היא עולם מרתק ומרהיב בתחום המדע והרפואה. הטכנולוגיה המתפתחת מאפשרת כיום לחקור לעומק את הנתונים הגנטיים של כל אדם, לנתחם לעומק ולהבין את המשמעות לגבי הדור הבא. מדובר במידע קריטי, במיוחד עבור אלו המבקשים להביא צאצאים לעולם ורוצים לדעת שהכול תקין. על אף העובדה שניתן לחשוב שמדובר במדע מדויק, גם בתחום הגנטיקה ישנן טעויות, כאלה שעלולות להוביל לרשלנות רפואית בעלת השלכות ארוכות טווח. 

 

לצפות את העתיד

אין חולק על כך שיש בחקר הגנטיקה משהו קסום. בעזרת אמצעים טכנולוגיים משוכללים, ניתן לנסות ולצפות את העתיד על בסיס העבר של כל אדם, באמצעות ריצוף גנטי וסקירה גנטית. מדובר בדבר מדהים ממש, כאשר חוקרי גנטיקה נדרשים לבחון לעומק את האפשרות של חיבור בין שני אנשים בעלי נתונים גנטיים שונים.

עליהם לוודא כי הצאצא שלהם, שנמצא רק בשלבי תכנון וקיים רק באופן תיאורטי, לא יסבול ממומים או בעיות אחרות כתוצאה מהשילוב הגנטי של הוריו. אולם הקשר בין רשלנות רפואית וגנטיקה קיים וטעויות עלולות להתרחש.

 

טעויות קורות, אך באיזו טעות מדובר?

חשוב לזכור שגם כאשר מדובר במדע מדויק, יש מרווח טעויות שגם הטובים שבמומחים עלולים לעשות. גם הרופאים הטובים ביותר עלולים להעניק אבחון לא נכון, שמהווה טעות נגררת ששולחת אנשים למגוון בדיקות לא נחוצות, או במקרה גרוע יותר, האבחון יגרום לפספוס פגם גנטי או מום שיטיל דופי בעובר ובעל השלכות ארוכות טווח על חייו ועל חייה של המשפחה כולה.

אז בתוך סך כל הטעויות, על מנת להוכיח רשלנות רפואית, יש צורך להבחין בין כל טעות לטעות. האם מדובר בטעות מקצועית לגיטימית הנובעת מחוסר ידע שלא ניתן היה לברר בטרם נעשתה הטעות, טעות בתום לב, או שמא טעות הנובעת מחוסר אחריות? בסוג הטעות נעוצה העילה לרשלנות רפואית, או היעדרה.

 

ייעוץ גנטי

את שלב הייעוץ הגנטי מכיר כל זוג שמבקש להביא ילדים לעולם ולהיכנס להיריון. והוא רלוונטי עד שלב מוקדם יחסית שלו, מפני שאם אכן מתגלה מום חמור או בעיה גנטית, ניתן יהיה להפסיק את ההיריון בזמן.

חוסר תשומת לב או חוסר מקצועיות בשלב הקריטי הזה, עלולה לגרום להיוולדות עובר בעל פגם שהיה ניתן לאתר בשלב הזה, אך הרופא לא הזהיר מפניו, לא שלח את ההורים לבדיקות נוספות, ובעצם עליו לשאת באחריות בגין הרשלנות הרפואית הזו, בה ילד נולד לעולם ועלול לסבול מחיים קשים שמהווים נטל עליו ועל חיי משפחתו, בכל התחומים.

 

מקרים נוספים של רשלנות רפואית בגנטיקה

רשלנות רפואית בגנטיקה אינה שמורה רק לשלב האבחון, קריטי ככל שיהיה. היא עלולה לבוא לידי ביטוי גם בבדיקות דם שלא נלקחו בצורה תקינה, בדיקה לקויה של מי שפיר, פענוח לקוי של בדיקה או אי הפניה לבדיקות רלוונטיות. מדובר בתחום בו יש לחקור לעומק בכל מקרה באשר הוא, על מנת לנסות ולצמצם ככל הניתן את הסיכוי לרשלנות רפואית.

גנטיקה

אולי יעניין אותך גם

רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
מהן זכויות הנפגעים ברשלנות רפואית

מקרי הרשלנות הרפואית בישראל הם באחוז נמוך יחסית ברמה העולמית. עם זאת, לעיתים קרובות, מקרים כאלו שמתרחשים בארצנו, לא זוכים לטיפול הולם מבחינת מימוש הזכויות.

קרא עוד »
רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
מהי רשלנות רפואית הלכה למעשה?

אין ספק שכולנו מקבלים טיפולים רפואיים ופוגשים אנשי צוות רפואיים פעמים רבות במהלך חיינו וזאת נעשה תוך אמון במערכת ובטיפול שניתן לנו. למרות זאת, לעיתים

קרא עוד »