מהן זכויות הנפגעים ברשלנות רפואית

מקרי הרשלנות הרפואית בישראל הם באחוז נמוך יחסית ברמה העולמית. עם זאת, לעיתים קרובות, מקרים כאלו שמתרחשים בארצנו, לא זוכים לטיפול הולם מבחינת מימוש הזכויות. במאמר זה נפרט על זכויות של נפגעים ברשלנות רפואית ואיך ניתן לממש אותן במורה המיטבית. 

 

עילות לתביעת נזיקין במדינת ישראל

בישראל, בכדי לתבוע תביעת נזיקין, יש להוכיח כי מה שגרם לנזק הוא עוולה. עוולה היא פעולה או רשלנות שמוגדרת בחוק הנזיקין, שבגללה נגרם נזק שהוא בר תביעה. אחת מעילות התביעה בתיקי נזיקין היא רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית היא מתן טיפול רפואי או אי מתן טיפול כזה, בניגוד לכללים ולהוראות המקצועיות לגבי הטיפול או לגבי מצב החולה, כמו גם  עיכוב באבחון או במתן טיפול, שכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. רשלנות רפואית יכולה להתבצע על ידי כל איש צוות רפואי ויכולה להתרחש בכמעט כל סוג של טיפול, מתן תרופה או ביצוע הליך רפואי.

 

הגשת תביעת נזיקין לבית המשפט כנגד האחראים לרשלנות

במרבית המקרים של רשלנות רפואית, ניתן יהיה לתבוע בתביעת נזיקין גם את איש הצוות שהתרשל בתפקידו וגם את המוסד הרפואי שבו הוא הועסק. זאת משום שבדרך כלל הטיפול הרפואי בארץ מוענק בתוך מוסד רפואי כמו מרפאה או בית חולים. בכדי להגיש תביעת נזיקין על רשלנות רפואית, כדאי לשכור עורך דין עם התמחות בנושא. בנוסף לכך, בתיקים של רשלנות רפואית, יש לקבוע תור אצל רופא מומחה ולהיבדק על ידו לשם קבלת חוות דעת בנושא הנזק שנגרם והקשר שלו לרשלנות הרפואית.

 

הסכמי פשרה בתביעות נזיקין

הרבה מאוד מהתיקים של רשלנות רפואית מסתיימים בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. הסכמי פשרה אלה מעניקים יתרונות לכל הצדדים בתביעה, וגם המערכת המשפטית עצמה והשופטים מעודדים את הצדדים להגיע לפשרה זאת. הפשרה מהווה מבחינת המוסד הרפואי ואיש הצוות, אפשרות לתשלום פיצויים בגובה סביר ומבלי להודות באשמה זאת או אחרת. הנפגע מקבל התחייבות לקבל את כספו, דבר של היה מובטח לו בתביעה רגילה, וכמו כן הוא זוכה לקבל את הכסף מוקדם יותר ולא לאחר הפסיקה של בית המשפט.

 

מה הם סכומי הפיצויים שנפסקים על רשלנות רפואית?

סכום הפיצויים שנפסק או מוסכם על הצדדים בתיקים אלה, משתנה לפי הנסיבות בתיק ולאור חומרת הנזק שנגרם על ידי הרשלנות. הפיצויים בתיקים אלה יכולים להגיע גם למיליוני שקלים במקרים מסוימים.

 

זכויות הנפגעים מרשלנות רפואית – סיכום

רשלנות רפואית היא פעולה לא נכונה או הימנעות מפעולה של איש צוות רפואי. במקרה ומטופל נפגע מרשלנות או מטיפול של איש צוות רפואי, יש לו את הזכות להגיש תביעת נזיקין לשם קבלת פיצוי. תביעות נזיקין מוגשת במקרים של עוולה אזרחית. בתיקים רבים של רשלנות רפואית, התיק נסגר בפשרה מחוץ לבתי המשפט.

רשלנות רפואית

אולי יעניין אותך גם

רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
מהי רשלנות רפואית הלכה למעשה?

אין ספק שכולנו מקבלים טיפולים רפואיים ופוגשים אנשי צוות רפואיים פעמים רבות במהלך חיינו וזאת נעשה תוך אמון במערכת ובטיפול שניתן לנו. למרות זאת, לעיתים

קרא עוד »