רכישת דירה מקבלן – כל היתרונות והחסרונות

רכישת דירה מקבלן טומנת בחובה יתרונות וחסרונות, הקשורים ברכישת הדירה ובהלוואת המשכנתא.

המאמר יציג את כל היתרונות והחסרונות הללו.

 

מהם היתרונות ברכישת דירה מקבלן?

בעת רכישת דירה חדשה מקבלן, מקבלים דירה חדשה שלא התגוררו בה מעולם, איכותית יותר וניתנת לעיצוב על פי הצרכים של הרוכש. שלא כמו רכישת דירה מיד שניה, אין צורך לשפץ את מבנה הדירה כיוון שבעצם רכישתה המבנה מתאים לצרכי הרוכש. הדירה בדרך כלל לא מגיעה עם ליקויים, למרות שיש לבדוק זאת. לעומת זאת בדירה מיד שנייה עלולים להיות ליקויים עקב התיישנות כמו: סדקים בקירות, צנרת פגומה וכד'.

לגבי תשלום המשכנתא, ההלוואה ניתנת לפי גובה ערך הנכס, ההון האישי, תקופת ההלוואה ויכולת ההחזר החודשי. זוגות צעירים הקונים דירה חדשה מקבלן בפרויקט "מחיר למשתכן", זוכים בדירה חדשה ומשלמים פחות בשל הזכאות למשכנתא מהמדינה בריבית קבועה הנמוכה בחצי אחוז מהמשכנתא שמעניק הבנק ובקבלת הטבות נוספות (ראו https://www.wayout.org.il)

יתרון נוסף הוא שלאורך השנים ערך הדירה עולה בייחוד בפרויקטים מסוג זה בשל העובדה שהאזור מתפתח. בונים תשתיות, פארקים, מרכזים מסחריים, גני ילדים וכד'. כך שבמשך הזמן תוכלו למכור את הדירה במחיר גבוה יותר ממה שקניתם אותה ותוכלו לעבור לדירה גדולה יותר ולהפיק רווחים. בינתיים תגורו בשכונה בה מתגוררים משפחות צעירות בדיוק כמוכם ולא באזור עם אוכלוסייה מבוגרת שיש לכם פחות שפה משותפת איתם.

 

מהם החסרונות ברכישת דירה מקבלן?

אחד הסיכונים הבולטים, שהוא למעשה חיסרון, ברכישת דירה מקבלן, הוא קבלת הדירה בזמן. אתם משלמים סכומים גדולים עד לקבלת הדירה ולכן חשוב שיהיו ערבויות מצד הקבלן. כאשר לווים משכנתא, הבנק דורש ערבויות אלו. יש לבדוק היטב שהדירה אינה מעוקלת או משועבדת. כמובן שאם הקבלן מגיע לפשיטת רגל יש בעיה רצינית. חיסרון נוסף בעת קבלת הדירה הוא חיבור בזמן לתשתיות כמו: חשמל, מים, גז, כבלים וטלפון. הרי לא תוכלו לעבור לדירה החדשה לפי כל אותם חיבורי תשתיות ותאלצו לשלם שכר דירה עבור דירה מושכרת עד שיחוברו התשתיות. בעת המעבר לדירה חדשה יש להתקין מטבח, לעשות עבודות נגרות, להתקין ארונות וכד'. לעומת זאת בדירה מיד שניה הכל כבר קיים ומשפצים במידת הצורך. עוד חיסרון הוא שבעת רכישת הדירה הכל למעשה על הנייר. אתם מקבלים שרטוט עם תכנית מפרט אך לא ברור לכם בדיוק כיצד תיראה הדירה בסופו של דבר. לעומת זאת, בדירה מיד שנייה ידוע לכם מה קיים וכיצד היא נראית.

 

כיצד תדעו מה עדיף? דירה מקבלן או דירה מיד שנייה?

את שיקול הדעת הזה תצטרכו לעשות בהתאם לצרכים, להעדפות וליכולת הכלכלית שלכם. כאשר קונים דירה חדשה מקבלן ללא פרויקט למשתכן, העלות גבוהה יותר בכ-15% מדירה יד שניה, למעט מקומות בהם הביקוש לדירות גבוה. מבחינה כלכלית צריך לקחת בחשבון עלויות נוספות כמו: תשומות בניה, הצמדה למדד, עו"ד, ריהוט חדש, מיסים ועוד. מצד שני, קבלנים רבים מוכרים דירות במבצעים ולכן ישנה חשיבות רבה לבדיקה של מספר פרויקטים והמבצעים השונים. כמו כן, הפרשי ההצמדה בכל הקשור לעלויות הבניה של הקבלן עולות וייתכן ותאלצו לשלם יותר. לפיכך, חשוב להתמקח ולעמוד על כך שבחוזה יהיה סעיף המתייחס לכך לטובתכם. גם הלוואת המשכנתא מלווה בריביות, אך אם תיקחו משכנתא עם ריביות נמוכות ותשלמו לקבלן את הסכום שנקבע מראש, תוכלו לחסוך בתשלום על עלויות הבניה הצמודות למדד. לכן, רצוי וכדאי להתייעץ עם יועץ משכנתאות בכל הקשור לרכישת דירה חדשה מקבלן.

 

. סגירת עסקה

אולי יעניין אותך גם