דיור מוגן – איך נחסוך בעלויות?

אנו חיים בדור בו אריכות ימים נפוצה למדיי. יחד עם אריכות השנים, מתעורר צורך במעבר לדיור מוגן,

המספק לקשיש את כל צרכיו, הפיזיים והנפשיים.

עלותם של בתי דיור מוגן גבוהה ועשויה להיות מורכבת.

במדריך זה נסקור את מסלולי התשלום הנפוצים, ונלמד על מחשבון דיור מוגן המסייע לחסוך בעלויות.

 

גובה תשלום

גובה התשלום נקבע לפי תנאי המגורים ומסלול התשלום. מגורים באזור המרכז ושירותים דוגמת בריכה, ספא, חוגים ועוד ייקרו את עלות המוסד.

 

דרכי התשלום

חוזה שכירות נכרת לתקופת זמן קצובה מראש. בעל הבית והשוכר מסכמים על מספר חודשים, לרוב שנה ומעלה, בהם השוכר מחויב לשלם למשכיר שכר דירה ובתמורה מובטחים לו המגורים בנכס.

לעומת זאת, חוזה לדיור מוגן הוא חוזה לזמן לא ידוע. ייתכן שהקשיש יישאר לדור בדירתו במשך שנים ארוכות, אך חלילה גם האפשרות שהוא לא יאריך ימים בדיור המוגן סבירה בהחלט. כדי להתמודד עם קושי זה, התפתחו מספר מנגנוני תשלום השונים משכר דירה רגיל, אותם נסקור כעת.

 

פקדון בשחיקה נמוכה יחסית

מסלול קלאסי למדי הוא מסלול הפקדון. במסלול זה, מבקש הדיור יפקיד סכום כסף משמעותי, בסדר גודל של מאות אלפי שקלים, עם הכניסה לדיור המוגן. הפקדון "נשחק" כל חודש, דהיינו מוסד המגורים גובה מספר אחוזים מתוכו בכל חודש, ובנוסף משולמים דמי שימוש נמוכים יחסית באופן שוטף. עם מות הדייר, הסכום הנותר בפיקדון יחזור למשפחתו.

 

שכר דירה חודשי

עבור רבים ממבקשי הדיור המוגן, תשלום הפיקדון קשה מאוד עד בלתי אפשרי. אין לאותם קשישים את היכולת להעביר פקדון בסכום כל כך גבוה בבת אחת, ולכן מוצעים תשלומים בהם סכום הפקדון מופחת, אך מלבד השחיקה הקבועה ישלם הדייר אלפי שקלים נוספים בכל חודש.

לעיתים, בית האבות מציע לדייר לשלם כמו בשכר דירה רגיל – תשלום שירות כל חודש מבלי להפקיד בכלל פיקדון, אך כמובן שדמי השכירות יקפצו משמעותית ביחס למסלולים הקלאסיים.

 

פקדון בשחיקה גבוהה

לקוחות אחרים, יעדיפו להפחית את סכום הפיקדון גם בעבור שחיקה מוגברת. במקום מסלול המשלב פיקדון עם תשלום שכר דירה, הלקוחות יבחרו בתשלום פיקדון מופחת שהשחיקה שלו גבוהה יותר.

 

תשלום חד פעמי

סוג נוסף של תשלום, הוא תשלום בודד עבור כל השהות. הלקוח ישלם סכום גבוה, שיעבור כולו, באופן מידי, ולא יוחזר תשלום למשפחה עם מות הדייר. הסכום יהיה נמוך יותר מדמי הפקדון, אך כאמור נלקח כאן סיכון לא מבוטל של מוות מהיר שיגרום להפסד לא מבוטל.

 

מחשבון

עקב מסלולי התשלום והזמן הלא ידוע, הסכום הדרוש לדיור מוגן אינו ברור ודורש חישוב מורכב. לשם כך, קיימים מספר סוגים של מחשבון דיור מוגן מקוונים המסייעים למבקש הדיור ולמשפחתו לחשב כמה כסף, בממוצע יידרשו לשלם עבור הדיור המוגן. למחשבון נזין את אופן התשלום המבוקש, את התנאים והשירותים הרצויים ונקבל את הסכום המשוער לפי מספר שנות התשלום.

 

לסיכום

עלות דיור מוגן מושפעת ממסלולי התשלום ומתנאי השירות. הסכומים גבוהים והחישוב מסובך, ולכן כדאי להיעזר במחשבוני תשלום מקוונים.

 

מחשבון

אולי יעניין אותך גם