תקנות עבודה בגובה – המושגים שכל עובד חייב להכיר

אם אתם מעסיקים עובדים, וגם אם אתם עובדים בעצמכם בבנייה, בהתקנה או בכל סוג של עבודה בגובה – אתם חייבים להכיר את הסכנות ואת החוקים והתקנות שצריך לעמוד בהם כדי להימנע מטעויות שיכולות להיות טראגיות. באתרי בנייה בארץ נהרגים בשנה עשרות ולעיתים גם מאות עובדים, ונפצעים אלפים. התקנות האלה נכתבו תוך ניסיון של מאות מקרים ולמידה מהם, והם יעזרו לכל עובד פשוט או מעסיק להימנע מאסונות.

 

ההגדרה של עבודה בגובה

כל עבודה שהיא 2 מטר ויותר מהרצפה נחשבת עבודה בגובה, ויש לנהוג לפי תקנות עבודה בגובה. ולכן כל דבר שקשור לעבודה עם סולם, עבודה על במת הרמה, ואפילו עבודה על משטח ישר כמו מרפסת, שנמצא 2 מטר ויותר מהרצפה, נחשבת עבודה בגובה, אם העבודה עצמה מתרחשת באיזור קצה המשטח כאשר אין מעקה, או אם העבודה מחייבת את העובד להתכופף לכיוון הרצפה במקרים שיש מעקה.

 

האזור מתחת העבודה בגובה

האזור שנמצא מתחת לאזור העבודה נחשב  "אזור סכנה" עקב כך שיכולים ליפול לאזור הזה חפצים כגון כלי עבודה, חומרים כמו רצפות, אבנים, ברזלים ודברים דומים. זהו אזור עם סכנה ממשית לעוברים ושבים או לעובדים באתר הבנייה, והסיכוי שיפלו אליו חפצים או כלים הוא גבוה, ולכן יש לסמן אותו ואף לחסום אותו לכניסה במידת האפשר.

 

איזה ציוד צריך לעבודה בגובה?

התקנות מחייבות את העובד בגובה ללבוש מספר אביזרי בטיחות חיוניים היכולים להציל חיים ולמנוע פציעות קשות. הציוד ההכרחי הוא: רתמה – הקושרת את העובד לאמצעי עיגון כמו מעקה, במת הרמה, או משהו שמחובר למשטח. קסדה – הכרחית ב"איזור סכנה" למקרה של נפילת חפצים או כלי עבודה. ווסט זוהר – חיוני כדי שעובדים אחרים ישמו לב לעובדים הנמצאים במרחק מהם, לדוגמא נהג טרקטור או משאית שנוסעים באתר, יזהו עובדים אחרים בקלות כאשר הם לובשים ווסט זוהר.

 

סכנות צפויות

ידיעת הסכנות הצפויות ומעבר על תדריכי בטיחות יומיים לעובדים ולמבקרים באתר יכולים למנוע מקרים קשים ומומלץ לבצע אותם כל יום בתחילת העבודה. בין הסכנות הכי נפוצות זה נפילה מגובה עקב חוסר לבישת רתמה או חוסר חיבור שלה לאמצעי עיגון, נפילה או החלקה באיזור שהוא קרוב לגובה ואיבוד שליטה ונפילה בעקבותיו, נפילה של חפץ או כלי עבודה על עובד אחר הנמצא מתחת לאיזור העבודה בגובה, ודריסה של עובדים או חוסר תשומת לב למיקום והימצאות עובדים אחרים באיזור מסויים.

 

סיכום

הכרת המושגים הבסיסים, הציוד, והתקנות במקרי עבודה בגובה יכולה להציל חיים ולמנוע פציעות, הכרת אירועים שקרו ותאונות עבר יכולה לגרום לעובד ולמעסיק להיזהר ולחשוב מראש על סכנה שיכולה לקרות. חשוב לשים לב לנושא הציוד שיכול לגרום לעובד להינצל ממש מסכנה ומנפילה, ויש להקפיד עליו בכל עת ואף להחמיר במקרים שיש ספק כמו עבודה באיזור קרוב לעבודה בגובה.

איש עובד בגובה

 

 

אולי יעניין אותך גם

הפקת כנסים מקצועיים
בעלי מקצוע
הפקת כנסים מקצועיים – כל הדגשים 

כנסים מקצועיים הם אירועים בלתי נשכחים שעושים רושם רב על הנוכחים. הכנסים משמשים קרקע פורייה ללמידה, ליצירת קשרים ולעידוד חדשנות. בתכנון נכון וקפדני, מארגני הכנס

קרא עוד »
בדק בית
בעלי מקצוע
כמה אמור לעלות בדק בית?

בדק בית הוא שלב קריטי בתהליך רכישת הבית, המספק לקונים פוטנציאליים תובנות חשובות לגבי מצבו ושלמותו המבנית של הנכס. עם זאת, עלות בדק בית עשויה

קרא עוד »
גרביים מקצועיות
בעלי מקצוע
מה הם גרביים מקצועיות?

אוהבים לעשות ספורט, לרוץ ולרכב על אופניים אך סובלים שוב ושוב מכאבים בגיד אכילס, ברגליים ומשפשופים? יש לנו את הפתרון המושלם בשבילכם שכנראה לא ידעתם

קרא עוד »