שימושים לבטון שלא הכרתם

בואו נשחק באסוציאציות; אילו מונחים עולים לנו לראש כשאנחנו חושבים על המילה "בטון"? סביר להניח כי רוב התשובות יהיו "יסודות למבנה", "חוזק" או "אפרוריות", ואם אתם בישראל כנראה שתזרקו גם "מרחב מוגן", למרבה הצער. אולם בפועל, שימושי הבטון מגוונים הרבה יותר ממה שניתן לשער.

 

עולם ומלואו

אין להקל ראש בשימושים השונים ובידע הנרחב אודות הבטון. מעבר להיותו מצרך הכרחי בהקמת יסודות עבור מבנים רבים, ניתן לשנות את מרכיבי הבטון או את צורותיו כדי שימלא צרכים שונים ולעיתים אף מפתיעים. למידע נוסף אודות עולמו המופלא של הבטון, כנסו לאתר ניסור הבטון "המנסרים החזקים".

כעת נמנה מספר דרכים מרעננות להשתמש בבטון:

 

איטום ובידוד

ניתן לנצל את החוזק ואת יכולות הבידוד והעמידות האדירות של הבטון במקרה הצורך. אפשר לעשות שימוש בשכבת בטון על מנת למנוע דליפות וסדקים במשטחים למיניהם. לדוגמא, נהוג למרוח שכבה של בטון קל לפני שיוצקים רצפות, כדי שהן יעמדו על בסיס איתן. על ידי הבטון ניתן גם לסתום סדקים שנפערו במשטחים למיניהם.

 

עיצוב

תתפלאו, בבטון יש פוטנציאל להיות הרבה יותר מחומר אפרפר שקשה לתקוע בו מסמר. ישנם סוגי בטון המהולים בחומרים נוספים ושמים דגש על עיצוב ואסתטיקה. ניתן לדוגמא לעשות עבודות בבטון בשלב שבין יציקתו להתקשותו הסופית (תהליך המכונה "הטבעת בטון"). פיזור אבנים יפות או ציור תבניות בבטון המוטבע יכולים להוביל לשילוב יפה ועוצמתי.

יש לציין בסעיף זה גם את הבטון המוחלק, המהווה צורת רצוף נפוצה בפני עצמו. בנוסף, ישנה אפשרות ללטש ולפלס את הבטון ולקבל עיצובים ומרקמים מגוונים.

 

מיגון נייד

למרבה הצער, ייתכן שסעיף זה דווקא לא יפתיע חלק מהקוראים. השימוש בבטון כמגן מפני נזקי טרור הוא יעיל מאוד וגם נפוץ במיוחד במדינת ישראל. מדובר במבנה בטון קטן בצורת האות ח' הממוקם בדרך כלל בעמדות שמירה או באזורים הומי אדם, אשר אדם החוסה בתוכו מוגן מנזקי ירי או דריסה. נהוג לקרוא למבנים הללו "בטונדות".

 

סלילת כבישים

ניתן להשתמש בבטון גם כדי לסלול כבישים. כבישי הבטון אמידים יותר, ומאפשרים נסיעה שמבזבזת פחות דלק עקב מרקמו החלקלק של הבטון. אולם, שיטה זו אינה נפוצה בגלל עלותו הגבוהה של הבטון לעומת האספלט איתו משתמשים ברוב הכבישים, אך הדבר אפשרי ואף קיים. בישראל, ישנו כביש אחד בלבד בו יש קטע מבטון (כביש 3), אשר נסלל כבדיקת שיטה נוספת לבניית כבישים.

 

רמפות

הבטון שימושי גם לבניית משטחים עבור אנשים שמתניידים בכיסא גלגלים. יש להחליק את הבטון כדי שלא יהיו מהמורות שיפריעו לנסיעה עליו. היתרון המשמעותי של הבטון בבניית רמפות הוא חוזקו ועמידותו לאורך זמן, אשר מצמצם את האפשרות לתאונות כתוצאה מעלייה עליו.

בטון

אולי יעניין אותך גם

הפקת כנסים מקצועיים
בעלי מקצוע
הפקת כנסים מקצועיים – כל הדגשים 

כנסים מקצועיים הם אירועים בלתי נשכחים שעושים רושם רב על הנוכחים. הכנסים משמשים קרקע פורייה ללמידה, ליצירת קשרים ולעידוד חדשנות. בתכנון נכון וקפדני, מארגני הכנס

קרא עוד »
בדק בית
בעלי מקצוע
כמה אמור לעלות בדק בית?

בדק בית הוא שלב קריטי בתהליך רכישת הבית, המספק לקונים פוטנציאליים תובנות חשובות לגבי מצבו ושלמותו המבנית של הנכס. עם זאת, עלות בדק בית עשויה

קרא עוד »
גרביים מקצועיות
בעלי מקצוע
מה הם גרביים מקצועיות?

אוהבים לעשות ספורט, לרוץ ולרכב על אופניים אך סובלים שוב ושוב מכאבים בגיד אכילס, ברגליים ומשפשופים? יש לנו את הפתרון המושלם בשבילכם שכנראה לא ידעתם

קרא עוד »