מתי מגיע לכם החזר על מס שבח

מכירה של נכס מקרקעין היא עסקה שהסכומים המעורבים בה בדרך כלל הינם סכומים משמעותיים מאוד.

מס השבח הוא מס על הסכומים האלו והשיעור הריאלי שלו בדרך כלל מגיע לכדי סכומים לא מבוטלים.

דווקא בגלל זה חשוב שתכירו את המקרים השונים שבהם אתם יכולים לקבל פטור על המס הזה ולהימנע מלשלם את הסכום המשמעותי לטובת מס.

 

מהו מס שבח?

מס שבח הוא מס שמשולם במקרה של מכירת נכס מקרקעין שהסכום שאותו קיבלתם על המכירה, גבוה מהסכום אותו שילמתם על הנכס בעת שקניתם אותו כולל שיפוץ וטיוב של הנכס. לעיתים ניתן לקבל אישור פטור ממס הכנסה על השבח. לפניכם כמה מהם:

 

  • מכירה של דירה יחידה

מי שבעת מכירת הדירה שלו החזיק בדירה הזו בלבד, ובנוסף  הדירה שימשה לצרכי מגורים במשך שנה וחצי לפחות קודם לזמן המכירה, לא מחוייב לשלם מס שבח. עם זאת, הדרישה לכך שהדירה הזו תהיה הדירה היחידה בבעלותו מוחרגת במספר מקרים:

  1. בדירה הנוספת החלק בבעלותו אינו עולה על שליש.
  2. הדירה הנוספת מושכרת על פי חוק שכירות מוגנת קודם לתאריך 1.1.1997
  3. היורש מחזיק עד חצי מהדירה אולם הוא קיבל אותה בירושה.

 

  • תמ"א 38

פרויקט תמ"א 38 הוא למעשה עסקה בין קבלן לבין בעלי דירות בבניין משותף שבו הקבלן מקבל זכות בנייה בשט של הבניין בתמורה לעבודות בנייה שונות שאותן הוא מבצע בדירות של הבנין. העבודות כוללות הסופה של מעלית, בנייה של חדרים מוגנים או הוספה של שטחים לדירות. על אף שהתמ"א מעלה את ערך הדירה בעת המכירה היא תהיה פטורה ממס שבח.

 

  • יורש

מי שיורש דירה והוא צאצא/בן זוג של צאצא של המוריש פטור מתשלום על מס שבח, במקרה שבו בעלי הנכס המקורי היה מוכר אותו והיה נפטר מתשלום של מס שבח. הפטור במקרים הללו תקף גם אם היורש מחזיק במספר נכסים, כל עוד המוריש היה בעלים של הדירה הזו בלבד.

 

  • קבלת החזר על מס שבח

החוק במדינת ישראל מחייב כל אדם שמבצע עסקה של מכירת מקרקעין להודיע על כך במשרדיה של רשות המיסים, בזמן שלא יאוחר מחודש ימים מהעסקה. במהלך ההצהרה על העסקה יש לדרוש טופס בקשה לקבלת הפטור על מס שבח. אל הטופס יש לצרף כמובן את המסמכים הרלוונטיים עבור הפטור, תלוי כמובן בעילה שבגינה אתם אמורים לקבל את הפטור.

כיון שרוב העסקאות הללו נעשות בליווי של עורך דין מומלץ להתייעץ איתו כדי שהתהליך יעבור בצורה פשוטה יותר.

 

לסיכום

מס שבח הוא מס שאותו מחויב לשלם כל מי שמבצע עסקה במקרקעין שעליה הוא מרוויח בצורה ריאלית ביחס לערך הנכס כאשר הוא קנה אותו. המס הזה יכול להיות גבוה במיוחד, ואם אתם זכאים לאחד הפטורים, אל תוותרו על זה.

דולרים באוויר

 

אולי יעניין אותך גם

לחיצת יד
פיננסים
מה הוא ייעוץ ארגוני לחברות?

ייעוץ ארגוני לחברות נועד להשיג שיפור בתוצאות העסקיות ולשפר את התפוקה העסקית. היעזרות בגורם מנוסה ובעל תוצאות בשטח, יכולה להביא להחזר של ההשקעה על הייעוץ

קרא עוד »