מה זה אלקטרומגנטיקה?

אלקטרומגנטיות היא תחום בפיזיקה העוסק בשדות מגנטיים חשמליים (אלקטרו = חשמל). כאשר מתקיים שדה אלקטרומגנטי, הוא למעשה מורכב משדה חשמלי ושדה מגנטי מחוברים, המשפיעים זה על זה ומתפשטים בחלל יחד כגוף אחד.

 

גל אלקטרומגנטי

כאשר מדברים על קרינה באוויר, בין אם היא מזיקה ובין אם לא, לרוב מדובר על קרינה אלקטרומגנטית. הקרינה נפלטת ממקורות שונים, כמו אנטנות, ארונות חשמל וגם מהשמש, כאשר היא נעה בגלים.

היא מסוגלת להיבלע, או להיספג בחומרים שונים, בין היתר גם בעין האנושית, שם מערכת הראייה הופכת את הקרינה למראות שונים.

 

היווצרות שדות אלקטרומגנטיים

קיימים בעולם שדות אלקטרומגנטיים ממקור טבעי וגם ממקורות מלאכותיים, אשר באי במגע עם האדם בדרכים שונות.

מקור טבעי לדוגמה, להיווצרות שדות אלקטרומגנטיים הוא הצטבעות מטענים חשמליים בעננים אשר מתפרקים בצורת סופות ברקים ורעמים.

אך למעשה, כדור הארץ כולו מוקף בשדה אלקטרומגנטי, שנקרא גם מגנטוספירה, אשר נוצר בגלל ליבת המתכת הנוזלית של כדור הארץ. בכל אופן, השדה המגנטי של כדור הארץ נחשב סטטי וחלש יחסית והוא מקור המשיכה שאליו פונים מחוגי המצפנים.

 

שדה אלקטרומגנטי מלאכותי

בני אדם מייצרים שדות אלקטרומגנטיים מלאכותיים למטרות שונות. כך למשל, סוללה חשמלית יוצרת שדה חשמלי קבוע בין שני הקטבים שלה, אבל כאשר יוצרים מעגל סגור בין שני הקטבים הללו, נוצר זרם חשמלי, אשר מחולל שדה מגנטי סביב החיבור בין הקטבים.

 

גלים אלקטרומגנטיים במפגש עם האדם

גלי האור הנראים לעין הם גלים אלקטרומגנטיים, באורכים שונים, אשר מתפרשים על ידי העין האנושית בתור צבעים שונים. כל למשל, הגל הארוך ביותר נראה לעין בתור צבע אדום ואילו הגל הקצר ביותר מתפרש בתור צבע סגול.

גלים אלקטרומגנטיים קצרים משמשים את האדם בתעשיית התקשורת בעיקר, בצורת גלי רדיו, הנישאים למרחקים ארוכים ומאפשרים שידורי רדיו וטלוויזיה. אך גלים אלה משמשים גם לבישול במיקרוגל, תקשורת סלולרית, WI FI, מכ"ם ועוד.

מנגד, קיימים גלים אלקטרומגנטיים הנחשבים מזיקים לאדם ונקראים גם "קרינה מייננת". אלה יכולים להגיע ממקור טבעי, כמו השמש ואז הם נקראים "קרני UV".

למרות שהן נחשבות מזיקות לאדם בחשיפה ישירה, הן משמשות גם לתועלת האדם בתור אמצעי לטיהור מים למשל, סטריליזציה של ציוד ביולוגי. באורכי גל שונים הן משמשות גם לצילומי רנטגן וצרכים הנדסיים שונים. עם זאת, חשוב לזכור כי חשיפת יתר לקרינה אלקטרומגנטית יכולה לגרום לשינויים כימיים במבנים מולקולריים בגוף ולכן היא נחשבת מסוכנת.

 

לסיכום

אלקטרומגנטיות היא תופעה מדהימה, שיש לה ערך רב בשימושים שונים לאדם, לצד נזק פוטנציאלי עצום, במקרה של חשיפת יתר, או שימוש בלתי מבוקר.

היא משמשת ברפואה ותעשיות שונות והיא גם מקור לדאגה, כאשר קיים פוטנציאל לחשיפת יתר. יחד עם זאת, השימושים הרבים שמצא האדם לתופעה, גורמים לנו לתהות – איפה היינו היום בלי אלקטרומגנטיות?

לפתרונות שונים בתחום האלקטרומגנטיות, כנסו לאתר של חברת Ronicon הנדסה – https://ronicon.co.il

אולי יעניין אותך גם

הפקת כנסים מקצועיים
בעלי מקצוע
הפקת כנסים מקצועיים – כל הדגשים 

כנסים מקצועיים הם אירועים בלתי נשכחים שעושים רושם רב על הנוכחים. הכנסים משמשים קרקע פורייה ללמידה, ליצירת קשרים ולעידוד חדשנות. בתכנון נכון וקפדני, מארגני הכנס

קרא עוד »
בדק בית
בעלי מקצוע
כמה אמור לעלות בדק בית?

בדק בית הוא שלב קריטי בתהליך רכישת הבית, המספק לקונים פוטנציאליים תובנות חשובות לגבי מצבו ושלמותו המבנית של הנכס. עם זאת, עלות בדק בית עשויה

קרא עוד »
גרביים מקצועיות
בעלי מקצוע
מה הם גרביים מקצועיות?

אוהבים לעשות ספורט, לרוץ ולרכב על אופניים אך סובלים שוב ושוב מכאבים בגיד אכילס, ברגליים ומשפשופים? יש לנו את הפתרון המושלם בשבילכם שכנראה לא ידעתם

קרא עוד »