מה הם מנדפים כימיים?

כל מי שעובד במעבדה או קשור בצורה מסוימת לתחום הזה, יודע שבכל מעבדה יש מתקנים ומכשירים מיוחדים שחייבים להיות בה, וכמובן כללי בטיחות נוקשים מאוד שאסור לסטות מהם. ברגע שאחד מהמכשירים מושבת או שיש הפרה של ההנחיות העבודה במעבדה מופסקת. זה נובע מהעבודה שמעבדות הן מקומות רגישים מאוד.

קודם כל מאחסנים בהן כל מיני חומרים כימיים וביולוגיים שיכולים להיות מסוכנים במגע לא מבוקר ויכולים חלילה לגרום לנזקים בנפש או ברכוש במקרה של דליפה או נזילה. הסיבה השנייה היא שכדי לייצר מחקר אמין ואיכותי חייבים לשמור על סטריליזציה מוחלטת של המעבדה.

אי אפשר להיות בטוחים בתוצאות של ניסוי מסוים אם יש סיכוי שגורמים נוספים השפיעו עליו או שהוא נחשף באופן לא מבוקר בניגוד לתכנית הניסוי. לכן אפשר למצוא במעבדה מכשירים ומתקנים שונים שנועדו לדאוג לניקיון וסטריליות ברמה שלא מוכרת לנו ממקומות אחרים.

 

ציוד ייחודי למעבדות

ציוד למעבדות כולל מכשירים ומתקנים שונים וייחודיים כמו מנדפים כימיים ומנדפים ביולוגיים, תאים למינריים שמהווים עמדת עבודה נקייה לחלוטין, וריהוט ספציפי מאוד שמתאים לכל המכשירים המיוחדים. אם אתם חדשים בתחום, או שאתם צריכים לרכוש עכשיו ציוד למעבדה חדשה שנבנית ולא ממש ברור לכם מהו מנדף כימי, הגעתם למקום הנכון. כאן תוכלו לקרוא ולהבין מהו בדיוק מנדף כימי, למה בכלל הוא נצרך במעבדה, ואיך הוא עובד בפועל.

קולטי אדים כימיים

מנדף כימי

מנדף כימי הוא מתקן ייעודי שמטרתו היא לאוורר את סביבתו וכך להגן על מי שעובד במעבדה ולמנוע ממנו להיחשף לחומרים מסוכנים, בעיקר לחומרים נדיפים. ישנו סוג מיוחד של מנדפים כימיים הכולל גם זכוכית חסינה ומגן על עובדי המעבדה מפני תגובות נפיצות.

המנדף הוא לא המצאה חדשה במיוחד, הוא הופיע כבר במאה ה- 19, כאשר ככל הנראה הראשון שהשתמש בו היה תומס אדיסון המפורסם שהיה צריך לאוורר את המעבדה שלו.

 

מבנה המנדף

ישנן שתי צורות עיקריות שבהן בונים מנדפים כימיים: עם צינור סילוק או בלי צינור סילוק. בכל מקרה, שני סוגי המנדפים עובדים באותה שיטה, כאשר האוויר נשאב אל המנדף. במנדף עם צינור סילוק האוויר מוצא אל מחוץ לבניין, ובמנדף בלי צינור סילוק האוויר מטוהר ומושב אל החדר שממנו הוא נשאב.

כדי למנוע דליפה של חומרים מסוכנים הרבה מנדפים חסינים ועמידים לפיצוצים ומחוברים באופן ישיר למכלי שפכים. כיום המנדפים המודרניים בנויים מחומרים מתקדמים מאוד. ברוב המנדפים הנייחים יכולים לעבוד בין 1 ל- 3 עובדים.

 

סיכום

מנדף כימי הוא מתקן שחייב להיות בכל מעבדה. לא מדובר כאן על מותרות או על נוחות של העובדים אלא על בטיחות בסיסית ושמירה על חיי אדם. במעבדה אנו עובדים עם חומרים שונים שיכולים לסכם אותנו בצורות שונות ולכן חשוב להקפיד על נידוף יעיל של המעבדה. מעבדה יעילה חייבת מנדף כימי.

קולטי אדים כימיים

אולי יעניין אותך גם