מה הוא תהליך הוצאת מעמד עוסק מורשה?

כל אדם מחליט במה הוא רוצה להתמקצע. בעוד שישנם אנשים שיתמקצעו באמצעות לימודים אקדמיים, אחרים ילמדו מקצוע בעזרת קורס, ויש כאלו שיצברו ניסיון בעבודה כלשהי. בכל אופן, אדם יכול לעסוק במקצוע שלו בתור שכיר, אך גם בתור עצמאי.

במדינת ישראל אי אפשר סתם ככה לעבוד כעצמאי. החוק קובע מעמדים שונים לעצמאים, כאשר על כל עצמאי לעמוד בתנאים השונים שמגדיר החוק. במאמר הבא נסביר מה הוא התהליך להוצאת מעמד עוסק מורשה – אחד ממעמדי העצמאים.

 

התאגדויות עסקיות

אדם שרוצה לעבוד במדינת ישראל בתור עצמאי, יכול לעשות זאת במסגרת של אחת מההתאגדויות העסקיות המקובלות במדינה. עבור עוסק מורשה, עוסק פטור או חברה בע"מ, המהוות את שלושת ההתאגדויות העסקיות שניתן ליצור במדינה, יש לעמוד בתנאים שונים שמציבה המדינה, וכן לבצע הליך מסוים שבסופו תוציאו את אחד מהמעמדים הללו.

עבור עוסק מורשה

עוסק מורשה

עוסק מורשה הוא כל עצמאי שפותח תיק במע"מ וגובה ההכנסה השנתית שלו לא עולה על הסכום שנקבע בחוק – סכום שמשתנה כל שנה. עוסק מורשה מחויב בגביית מע"מ – מס ערך מוסף, מהלקוחות שלו, עבור שירותים שונים שהוא מספק או עבור מוצרים אותם הוא מוכר ללקוחותיו.

 

פתיחת תיק במע"מ

השלב הראשון שיש לעשות על מנת לקבל מעמד של עוסק מורשה, הוא לפתוח תיק במע"מ. מע"מ היא אחת מזרועות רשות המיסים. המדינה מתנה את הזכות של אדם לעבוד בתור עצמאי בפתיחת תיק במע"מ, על מנת שניתן יהיה לבצע הליך מסודר של גביית מיסים אל מול אותו עצמאי שפתח את התיק. בפתיחת התיק יצהיר העצמאי על מחזור ההכנסות הצפוי שלו, ולפי צפי זה ייקבע מעמדו, כעוסק מורשה או עוסק פוטר.

 

מצבים בהם עוסק מורשה יחשב לעוסק פטור

ישנם מצבים בהם עוסק מורשה יכול להיחשב לעוסק פטור, לאחר פרק זמן מסוים. למשל, עצמאי שהוגדר כעוסק מורשה עקב הצהרה על מחזור עסקאות מסוים, יכול להיחשב לעוסק פטור אם הוא לא עומד בכמות ההכנסות הנדרשת.

עבור עוסק מורשה

מקצועות מחייבים

חשוב לדעת – ישנם מקצועות מסוימים שמחייבים עצמאי לקבל מעמד של עוסק מורשה. גם אם גובה ההכנסות שלכם לא עומד ברף הדרוש, עיסוק במסגרת אותם מקצועות יחייב אתכם להיות עוסקים מורשים.

 

כיצד ניתן לבצע פתיחת תיק?

פתיחת תיק במע"מ היא לא פעולה מסובכת. ניתן לפנות אל אתר רשות המיסים ולהגיש בקשה דיגיטלית לפתיחת תיק. בבקשה תצטרכו למלא פרטים אישיים ופרטים שרלוונטיים לעסק שלכם.

 

דיווח לביטוח לאומי

לאחר פתיחת תיק וקבלת אישור מרשות המיסים, ניתן להתחיל לעסוק בתור עוסקים מורשים. חשוב לזכור בנוסף לדווח לביטוח הלאומי על היותכם עוסקים מורשים, מכיוון שאתם עדיין תצטרכו לשלם דמי ביטוח חודשיים. אי תשלום דמי הביטוח הוא מעבר על החוק, מה גם שלא תוכלו להנות משירותי הביטוח הלאומי במקרים של חוב.

עבור עוסק מורשה

אולי יעניין אותך גם