מה ההבדל בין לוח שנה עברי ללועזי?

הלוח העברי הוא מערכת ייחודית של שמירת זמן המשמשת את העם היהודי במשך אלפי שנים. זהו לוח שנה ירח-שמש המבוסס על מחזורי הירח והשמש, והוא שונה מלוחות שנה אחרים המשמשים ברחבי העולם. במאמר זה נחקור את ההבדלים בין לוח השנה העברי ללוח השנה הלועזי.

 

מבוא ללוח העברי

הלוח העברי הוא לוח ירחוני, כלומר הוא מבוסס הן על מחזורי הירח והן על השמש. הוא משמש לקביעת תאריכי חגים יהודיים ואירועים חשובים אחרים בלוח השנה היהודי. על פי ההערכות, הלוח העברי נמצא בשימוש לפחות מהמאה ה-10 לפני הספירה, והוא עבר שינויים רבים במהלך השנים.

הלוח העברי מבוסס על מחזור של 19 שנים, המכונה מחזור מטוני. מחזור זה משמש לסנכרון לוחות השנה הירחי והשמש. בלוח העברי יש 12 חודשים, וכל חודש מבוסס על מחזורי הירח. אורכו של כל חודש הוא 29 או 30 ימים, תלוי בשלב הירח. על מנת לשמור את לוח השנה מסונכרן עם השנה הסולארית, נוסף חודש נוסף ללוח השנה שבע פעמים בכל מחזור של 19 שנים.

מבוא ללוח העברי

הבדלים בין לוח השנה העברי ליומנים זרים

לוח שנה עברי שונה מלוחות שנה אחרים המשמשים ברחבי העולם בכמה אופנים. להלן כמה מההבדלים העיקריים:

 

1. לוח שנה ירח-שמש

הלוח העברי הוא לוח ירח-שמשי, כלומר הוא מבוסס הן על מחזורי הירח והן על השמש. זה שונה מהלוח הגרגוריאני, שהוא לוח שנה סולארי גרידא. גם הלוח האסלאמי הוא לוח ירחי, אך הוא אינו מסונכרן עם שנת השמש באותו אופן כמו הלוח העברי.

 

2. מספר שונה של ימים בשנה

בלוח העברי מספר ימים בשנה שונה מזה של הלוח הגרגוריאני. בלוח העברי יש 353, 354 או 355 ימים בשנה, תלוי אם זו שנה מעוברת או לא. בלוח הגרגוריאני יש 365 ימים בשנה, כשנוסף יום נוסף בשנים מעוברות.

 

3. מספר חודשים שונה בשנה

בלוח העברי יש 12 חודשים בשנה, בעוד שבלוח הגרגוריאני יש גם 12 חודשים בשנה. עם זאת, אורכו של כל חודש שונה בלוח השנה העברי. אורכו של כל חודש בלוח השנה העברי הוא 29 או 30 ימים, תלוי בשלב הירח. לעומת זאת, אורכו של כל חודש בלוח הגרגוריאני הוא 30 או 31 ימים, למעט פברואר, שבו יש 28 ימים בשנה רגילה ו-29 ימים בשנה מעוברת.

 

4. תחילת שנה אחרת

הלוח העברי מתחיל בראש השנה, שהוא ראש השנה היהודי. זה נופל בדרך כלל בספטמבר או אוקטובר בלוח הגרגוריאני. לעומת זאת, הלוח הגרגוריאני מתחיל ב-1 בינואר.

 

5. שמות שונים של חודשים

ללוח העברי יש שמות שונים לחודשים שלו מאשר הלוח הגרגוריאני. שמות החודשים בלוח העברי הם:

  1. ניסן
  2. אייר
  3. סיון
  4. תמוז
  5. אב
  6. אלול
  7. תשרי
  8. חשוון
  9. כסלו
  10. טבת
  11. שבט
  12. אדר

בשנים מעוברות מתווסף חודש נוסף הנקרא אדר ב'. לעומת זאת, שמות החודשים בלוח הגרגוריאני הם:

  1. ינואר
  2. פברואר
  3. מרץ
  4. אפריל
  5. מאי
  6. יוני
  7. יולי
  8. אוגוסט
  9. ספטמבר
  10. אוקטובר
  11. נובמבר
  12. דצמבר

הבדלים בין לוח השנה העברי ליומנים זרים

טבלה: השוואה בין הלוח העברי והגרגוריאני

לוח שנה עברי לוח שנה גרגוריאני
בסיס ירח-שמש שמש
מספר הימים בשנה 353, 354 או 355 365 (366 בשנה מעוברת)
מספר חודשים בשנה 12 (13 בשנה מעוברת) 12
תחילת השנה ראש השנה (ספטמבר או אוקטובר) 1 בינואר
שמות חודשים ניסן, אייר, סיון, תמוז, אב, אלול, תשרי, חשון, כסלו, טבת, שבט, אדר (אדר ב' בשנה מעוברת) ינואר, פברואר, מרץ, אפריל, מאי, יוני, יולי, אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר, נובמבר, דצמבר

 

סיכום

הלוח העברי הוא מערכת ייחודית של שמירת זמן המשמשת את העם היהודי במשך אלפי שנים. זהו לוח שנה ירח-שמש המבוסס על מחזורי הירח והשמש, והוא שונה מלוחות שנה אחרים המשמשים ברחבי העולם. ללוח העברי יש מספר שונה של ימים וחודשים בשנה, ויש לו תחילת שנה שונה ושם של חודשים.

הבנת ההבדלים בין לוח השנה העברי ללוח השנה הלועזי חשובה לכל מי שרוצה ללמוד עוד על התרבות והמסורת היהודית.

מה ההבדל בין לוח שנה עברי ללועזי

אולי יעניין אותך גם