מהו הקשר בין דיכאון לפיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה או בשפה העברית "דאבת השרירים" נהפך לשם מוכר בשנים האחרונות בעולם הרפואה, ואין דרך אחת שהוכחה יעילה יותר בטיפול בה.

היא מכונה "תסמונת" כיוון שיש לתופעותיה ספקטרום רחב שיכול להתפרש אצל אנשים בצורה שונה.

הדבר העיקרי שנגרם לאנשים בעקבותיה הם כאבי שרירים כרוניים בכל הגוף, המגיעים בדרגות שונות.

כיוון שאין טיפול תרופתי מוגדר , איכות החיים נפגעת בצורה משמעותית אצל אנשים הלוקים בה.

אם אתם בדיכאון בגלל הפיברומיאלגיה, תדעו שאתם לא לבד, ושזו תופעה נפוצה בקרב הקהילה שחולה בה.

 

ממה היא נגרמת

נראה שיש לתסמונת סיכוי גדול יותר להתפרץ אם לחולה יש רקע גנטי במשפחה של פיברומיאלגיה. בנוסף, ידוע שאירועים טראומתיים שונים – כמו חבלות שונות, תאונה, לחץ נפשי עלולים להביא גם הם להתפרצות התסמונת.

 

התסמינים

פיברומיאלגיה מתאפיינת בעיקר בכאב שרירים כרוני הנמשך יותר משלושה חודשים, המופשט בכל הגוף. את הכאבים הללו חשים בכל מערכת השרירים, המפרקים והשלד והם מתרחשים בעיקר בצוואר ובגב, בידיים וברגליים. אין מנוחה מהכאב, והוא מתחזק בעיקר בשעות הלילה והבוקר. בנוסף, התסמין הנפוץ ביותר הוא גם עייפות כרונית והפרעות שינה. ישנם עוד תופעות נלוות כגון קשיי זיכרון, כאבי ראש וסחרחורת.

התופעות הללו, יכולות להסביר את הקשר בין דיכאון ופיברומיאלגיה – אורח החיים נפגע אנושות בעקבות התסמונת הזו, הן בפן החברתי ובפן הבריאותי. כשהתסמונת מתפרצת, אין זמן מוגדר לכמה זמן היא יכולה להימשך, והלוקים בה יכולים לסבול מכאבים ועייפות במשך חודשים –  דבר שמקשה מאוד על התפקוד היומיומי.

 

כיצד מטפלים בפיברומיאלגיה

שיטות הטיפול בתסמונת נועדו כדי להפחית את הכאב, ולשפר את התפקוד היומיומי. אין טיפול שיכול להפסיק לגמרי את התסמינים שהיא גורמת. לכן, מומלץ לעשות את הטיפולים שהצליחו בעבר על מטופלים שונים, ולהרכיב תוכנית טיפול ביחד עם הרופא.

אחד מהדברים שהוכיחו שעוזרים הוא פעילות גופנית. ההמלצה היא לעשות ספורט כמו אירובי או הליכה באופן קבוע, על מנת לחזק את הגוף. חשוב לבנות תוכנית הדרגתית ולהתמיד בה כל יום בהתאם לתוכנית האימונים שנתנו למטופל.

ישנם טיפולים שמומלצים מהרפואה האלטרנטיבית כגון דיקור סיני, המחליף את התרופות הקונבנציונאליות. עוד טיפול מומלץ הוא שימוש בשמן CBD לטיפול טבעי בפיברומיאלגיה (דאבת השרירים) –חומר הנמצא בצמח הקנאביס, שמגיע בצורות שונות. אחת מהן היא הצמח בצורתו הטבעית שאותו מעשנים, או בשמן טבעי. לחומר זה יש השפעה רבה על מערכת העצבים, דבר היכול להפחית משמעותית את עוצמת הכאב, וגם בנוסף מרגיע את החרדה.

לסיכום, פיברומיאלגיה יכולה לפגוע משמעותית באיכות חייהם של אנשים רבים. תסמונת זו גם נפוצה הרבה יותר אצל נשים מאשר גברים. למזלנו, ישנם טיפולים רבים היכולים להשפיע רבות על עוצמת הכאב בזכות רפואה מתקדמת, וכן קיומן של קבוצות תמיכה לחולים בתסמונת, שיכולה לשפר משמעותית את התמיכה באנשים הסובלים ממנה.

 

אישה מדוכאת

אולי יעניין אותך גם

טראומת מלחמה
בריאות
חוויתם טראומה במלחמה? כך תוכלו להתגבר

חוויית קרב ומלחמה יכולה להותיר צלקות נפשיות עמוקות בדמות טראומה פוסט-טראומטית. תסמינים כמו הצפות זיכרון, סיוטים, חרדה והימנעות חברתית עלולים לפגוע משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים

קרא עוד »
מנתח אף
בריאות
5 טיפים למציאת מנתח אף תותח!

ניתוח אף הוא הליך כירורגי שמטרתו לעצב מחדש ולשפר את מראה האף. מעבר ליתרונות הקוסמטיים שלו, ניתוח אף משרת מטרה חיונית בתיקון בעיות תפקודיות, כגון

קרא עוד »
מה תפקידו של פודיאטור מנתח
בריאות
מה תפקידו של פודיאטור מנתח?

פודיאטורים מנתחים מבצעים ניתוחים עבור שתי מטרות מרכזיות, שהן טיפול בפגיעות וחבלות וטיפול בעיוותים באזור כפות הרגליים. אם יש לכם בעיות או כאבים באזור כפות

קרא עוד »