כיצד הדלקן האוניברסלי משנה את חוקי המשחק בענף הדלק?

 

רפורמת ה"דלקן אוניברסלי" תיכנס לתוקף ב-1.1.19 ומעתה ניתן יהיה לתדלק רק עם דלקן אוניברסלי בכל תחנות הדלק ולא רק בתחנות של החברה שעמה ישנה התקשרות

רפורמת הדלקן האוניברסלי – שינוי סדרי עולם

לאחר שנים ארוכות של דיונים אושרה לאחרונה רפורמת "דלקן אוניברסלי" – רפורמה פורצת דרך אשר בכוחה לשנות את כל מה שידענו לגבי תדלוק הרכב באמצעות דלקן.  במסגרת הרפורמה, יותקנו מכשירי תדלוק אוטומטיים ואחידים, שיאפשרו לנהגים לתדלק את רכבם ללא צורך בתשלום במעמד התדלוק, בכל תחנת דלק שיבחרו — בין אם ההתקן שייך לחברת הדלק שלהם ובין אם לאו. זאת בניגוד למצב כיום, שבו כל חברת דלק הקימה התקן מיוחד משלה שמשרת את לקוחותיה בלבד, דבר שגרם למעשה לריכוזיות ולחוסר בתחרות בין החברות השונות, כמו גם פגיעה ביכולת המיקוח של הלקוחות אל מול החברות. הפרומה המהפכנית הזאת מעוררת מהפכה של ממש במשק הדלק, אשר בישראל נחשב לריכוזי ביותר – קיימות שלוש חברות גדולות אשר שולטות בשוק, ואילו מספר חברות קטנות להן פריסה ארצית קטנה יותר. לאור כניסתו של הדלקן האוניברסלי, לראשונה יוכלו בעלי ציי רכבים שעובדיהם משתמשים ברכבי חברה להתקשר עם כמה ספקים, ולהתמקח על גובה ההנחה. כלומר, הרפורמה מאפשרת גמישות בענף הדלק – כך שרכישת דלקן מחברת דלק אחת איננה מגבילה את הלקוח לתדלוק בתחנות שלה בלבד.

 

כיצד הדלקן האוניברסלי יגביר את התחרות בענף?

למעשה, באמצעות התקן האוניברסלי לראשונה תוגבר התחרות של חברות הדלק, וההערכות בשוק סבורות כי לאחר שהרפורמה תיכנס לתוקפה המלא בשנת 2019 היא תוביל להוזלה של ממש בעלויות הדלק למגזר העסקי, ובהמשך גם למגזר הפרטי, זאת לאור הגברת התחרות בין החברות השונות.  בנוסף, הרפורמה תגדיל את הזמינות של חברות הדלק הקטנות יותר להיות שוות ערך לחברות המובילות בהתמודדות מול הלקוח, ובכך להגביר את התחרות בשוק הדלק ותאפשר לאלפי צרכנים בעלי דלקנים אוניברסליים (אשר מוערכים במדינת ישראל ב כ 450 אלף דלקנים)  לתדלק בכל תחנה, כמו גם לקבל שירות טוב יותר הכולל מענה במקרים שקיימת בעיה בדלקן, דו"חות לגבי צריכת הדלק ועוד, לפרטים נוספים.

מתי הצרכן ישתמש אך ורק בדלקן האוניברסלי?

 

החל מתאריך 1.1.2019 ניתן יהיה לתדלק אך ורק באמצעות דלקן אוניברסלי, ואילו חברות הדלק מול חוייבו להתקין בתחנות התדלוק שלהן לפחות שלוש משאבות שקוראות את ההתקן האחיד שמשותף לכל החברות (טבעת אוניברסלית) — שיאפשרו לכל הנהגים בעלי התקן דלקן (פזומט) לתדלק בהן באופן אוטומטי ללא צורך בתשלום במעמד התדלוק, וזאת גם אם הדלקן שברשותם הונפק על ידי חברה מתחרה, ועד סוף שנת 2018 כל המשאבות בתחנות התדלוק ברחבי ישראל ייפתחו לשימוש בתקן האחיד. במקביל, הדלקנים שמותקנים כיום בכלי הרכב יוחלפו — כך שיותאמו לתדלוק האוניברסלי.

אולי יעניין אותך גם

אוטו
רכב
מימון רכב לפרטיים

אנשים חכמים יודעים שהדרך הנוחה ביותר לקנות רכב היא באמצעות אפשרות של מימון לפרטיים. אם אתם רוצים לפעול בדרך שחכמים פועלים, אתם צריכים לקרוא בעיון

קרא עוד »