5 זכויות סוציאליות שמגיעות לכל עובד

בישראל משתלם יותר להיות שכיר, את זה אתם כבר בטח יודעים.

שכירים מקבלים, מלבד הכנסה מובטחת, גם שפע של זכוכיות סוציאליות ,שמטרתן להגן על השכירים מפני אפשרויות שונות של אובדן הכנסה, או יכולת לעבוד.

 

אז אילו זכויות סוציאליות אתם חייבים להכיר?

  1. דמי חופשה

כל עובד שכיר בישראל זכאי לקבל מספר ימי חופשה בתשלום, בהתאם לוותק שלו במקום העבודה והיקף המשרה שלו. ימי החופשה אינם כוללים שבתות, ימי שבתון, חגים וימי מחלה, אך לעיתים קרובות העובד אינו מקבל את האפשרות לבחור מתי לצאת לחופשה בתשלום, כי אם המעסיק הוא שקובע מתי הוא יכול לוותר על שירותי העובד ולתת לו חופשה בתשלום.

 

  1. דמי הבראה

דמי הבראה הם סכומי כסף המגיעים לעובד בהתאם לוותק שלו במקום העבודה ואחוזי המשרה שהוא מחזיק. כספים אלה מיועדים במקור לצורכי "הבראה" כלומר – נסיעה לבית הבראה – מעין אתר ספא ונופש, שהיתה מנהג נפוץ בשנים לאחר קום המדינה. אז כיום כבר לא נוסעים לבתי הבראה, אבל אפשר להשתמש בכספים הללו לכל מטרה – כולל ביקור בספא למשל…

 

  1. דמי נסיעות

כל עובד צריך להגיע מהבית למקום העבודה ובחזרה, לרוב זה קורה כל יום.

הגעה למקום העבודה צריכה להיעשות על חשבון המעסיק ולכן, המעסיק מחויב לתת לעובד החזרים על נסיעה בתחבורה ציבורית לצורך הגעה למקום העבודה וחזרה ממנו הביתה, אם אין לו הסעות מטעם המעסיק. גם במקרה של רכישת כרטיס נסיעה כמו "חופשי חודשי" העובד זכאי להחזר – בהתאם לתנאים הקבועים בחוק.

 

  1. ימי מחלה

אחת הזכויות הסוציאליות החשובות בעולם העבודה בישראל הם דמי מחלה, אשר ניתנים לכל שכיר, שנפל למשכב בגלל מחלה, או פציעה.

עבור עבודה במשרה מלאה, עובד זכאי לקבל יום וחצי לכל חודש, אם כי ניתן גם לקחת מספר ימים במרוכז כמובן. בכל מקרה, כדי לממש את הזכות הזו, עובד צריך להיות חולה לפחות יומיים ואפשר גם לזקוף את ימי המחלה לטובת טיפול בבני משפחה. עובדים עם ילדים זכאים לימי מחלה נוספים לטובת טיפול בילדים בעת מחלה.

 

  1. שעות נוספות

העסקת עובד מעל יום עבודה מלא, המונה 8.4 שעות לפי החוק, או שבוע עבודה מלא של 42 שעות, מחייבת את המעסיק לשלם עבור שעות נוספות, אותן מחשבים לפי תוספת של 25% משכרו הרגיל לשעת עבודה עבור השעתיים הראשונות ולאחר מכן – תוספת של 50% לכל שעה.

לסיכום, זכויות סוציאליות של עובדים בישראל הן זכויות בסיסיות שיש להגן עליהן וליישם אותן על הצד הטוב ביותר. אם אתם מרגישים שהזכויות הסוציאליות שלכם נפגעות במקום העבודה, חשוב שתעשו משהו בעניין ולא תאפשרו למצב להימשך. למידע נוסף וסיוע, לחצו:  https://ddlaw.co.il.

 

משקל

אולי יעניין אותך גם

7 טיפים לבחירת עוד תותח!
עריכת דין
7 טיפים לבחירת עו"ד תותח!

כאשר מתמודדים עם בעיות משפטיות, חשוב להחזיק את עורך הדין המתאים לצידך. בחירת עורך דין מוסמך ואמין יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאת התיק שלך.

קרא עוד »