ארבע הזכויות של החשוד בחקירה באזהרה

חקירה באזהרה היא סיטואציה במסגרתה אדם נחקר על רקע חשד בביצוע עבירה, כמבצע עבירה ראשי או במסגרת היותו חלק מקבוצת חשודים. מדובר במצב לא נעים, מלחיץ ומעורר חששות. חשוב לדעת כי גם אם אדם חשוד בעבירה, יש לו זכויות שאין לפגוע בהן. מהן זכויותיו של האדם הנחקר תחת אזהרה?

לכל אדם, ובכלל זה, גם לחשודים בעבירות פליליות, זכויות מסוימות שאין לפגוע בהן. גם אם אדם נמצא אשם בעבירה ונגזר דינו, הרי ישנן זכויות בסיסיות שהוא עדיין זכאי להן. גם לאדם החשוד בעבירה, ועל כן נחקר באזהרה, ישנן זכויות שעליו לעמוד עליהן. במידה ומצאתם את עצמכם בסיטואציה של חקירה ואינכם בטוחים שקיבלתם את זכויותיכם, ניתן לקבל מענה אצל עורך דין דני אורדן.

 

הזכות להיעזר בעורך דין

לכל חשוד בעבירה הנמצא בחקירה תחת אזהרה, יש זכות להיוועץ בעורך דין, זכות שאסור לפגוע בה. אין לפגוע בזכותו של החשוד לייצוג ולקבלת ייעוץ משפטי. זכות זו תקפה החל מרגע ההודעה על כך שמדובר בחקירה באזהרה, ויש ליידע את החשוד על זכותו להיוועץ בעורך דין וכן לעצור את החקירה עד לרגע שעורך הדין מגיע למקום החקירה.

לחשוד זכות לקבל ייעוץ מעורך הדין שלו בכל שלב בחקירה, ואין למנוע ממנו זכות לייעוץ משפטי או לייצוג משפטי. שימו לב, כי פעמים רבות מזמנים את החשוד לחקירה רגילה על מנת לדובב אותו, ולא מיידעים אותו בחשדות נגדו, ורק במהלך החקירה מסבירים לו את המצב. לכן, מומלץ לפנות לעורך דין גם אם לא ידוע לכם בוודאות כי החקירה היא תחת אזהרה.

 

הזכות שלא להפליל את עצמו

במדינת ישראל, עומדת לחשוד הזכות לשמור על שתיקה במהלך החקירה או להתעלם משאלות. חשוב לומר, עם זאת, כי לא תמיד כדאי לנצל זכות זאת, משום שבמקרים מסוימים שתיקה תאותת לחוקרים כי חשדותיהם מוצדקים. לכן כדאי תמיד להתייעץ עם עורך דין, בטרם החקירה וכמובן בכל עת במהלך החקירה, על מנת לקבל את ההדרכה הנכונה ולדעת מתי כדאי לדבר ומתי מוטב לשתוק.

 

הזכות לתמלול או הקלטת החקירה

לחשוד זכות לקבל את תמלול החקירה במלואו, ללא השמטות, ולקרוא אותו בנחת ותוך קבלת ייעוץ משפטי, בוודאי אם הוא נדרש לחתום על משהו. אין לחייב את החשוד לקרוא במהירות או תחת לחץ. כמובן, זכותו של החשוד לקבל תמלול או הקלטה הנגישים לו – במידה ואינו יכול לקרוא, יש לאפשר לו להאזין בנחת, וכמו כן יש לאפשר לו לקבל את המידע בשפה אותה הוא דובר.

 

הזכות להתנהלות נקייה מצד החוקרים

זו אמנם אינה זכות של החשוד, אך זוהי חובתם של החוקרים ולכן חשוב להקפיד כי הם אכן ממלאים אותה. על החוקרים נאסר להשתמש בפרקטיקות מסוימות בעת החקירה, כמו איומים, מניעת שינה או אלימות פיזית. במידה ואתה חושד שמשתמשים נגדך בפרקטיקות לא כשרות, חשוב לחדול מלשתף פעולה ולבקש להתייעץ עם עורך הדין שלך.

חֲקִירָה

אולי יעניין אותך גם

7 טיפים לבחירת עוד תותח!
עריכת דין
7 טיפים לבחירת עו"ד תותח!

כאשר מתמודדים עם בעיות משפטיות, חשוב להחזיק את עורך הדין המתאים לצידך. בחירת עורך דין מוסמך ואמין יכולה להשפיע באופן משמעותי על תוצאת התיק שלך.

קרא עוד »