הסכם הלוואה בין בני משפחה – איך זה עובד?

למרות שמשפחה לא בוחרים, היא עדיין נחשבת לאחד הנושאים הכי חשובים שיש לאדם בחיים שלו. הקשר בין בני המשפחה יכול לחוות עליות או מורדות, אך הוא קשר שתמיד קיים מרגע הלידה. הלוואות בין בני משפחה הן עניין מקובל, אך מצריכות חתימה על הסכם. ככה זה עובד.

 

הלוואות בין בני משפחה

יחסים בין בני משפחה יכולים להשתנות בין משפחה ומשפחה וגם בין אנשים שונים בתוך המשפחה. היחסים בין שני אחים למשל יכולים להיות שונים מהיחסים בין אב לבנו, או מהיחסים בין אחים אחרים בתוך אותה משפחה. לכל אחד יש את היחסים שלו עם המשפחה שלו.

במקרים רבים, בני המשפחה נחלצים אחד לעזרת השני, על ידי מתן הלוואה. הלוואה בין בני משפחה אומנם נשמעת כמו דבר פשוט, אך למעשה מדובר בהלוואה רגישה יותר עם היבטים שונים מבחינה משפטית.

 

מדוע חשוב לערוך הסכם?

לפי החוק, כל עוד לא נערך הסכם בין בן משפחה אחד שמלווה לבן משפחה אחר, הדבר עשוי להיראות כמתנה. יש יתרון בחלוקת מתנות בתוך המשפחה. לו באמת מחלוקת מתנה מבן משפחה אחד לאחר, אין צורך לשלם מס. למרות זאת, אם מדובר על מתנה, הרי שהרכוש שהועבר לבין המשפחה או ההון שהועבר לו, הופך לשלו והוא אינו מחויב לעמוד בהחזר כזה או אחר. הסכם יכול להסדיר את ההלוואה באופן משפטי.

 

מתי זה עשוי להיות רלוונטי?

הסכם הלוואה בין שני בני משפחה יכול להיות רלוונטי במספר מקרים. אם למשל המלווה מצפה להחזר או זקוק באופן הכרחי להחזר, הסכם הלוואה יכול לסייע לו. גם במקרה של הלוואה מותנת, הסכם הלוואה הכרחי.

 

סיוע מעורך דין מיומן

הלוואה בין בן משפחה אחד לבין משפחה אחר שנעשית ללא הסכם, יכולה להוביל למצב של סכסוך כזה או אחר בעקבות אי החזרה ההלוואה. לכן, אם אתם עושים הלוואה כזאת אתם צריכים לקבל סיוע מעורך דין שמיומן בעריכת הסכמים כאלו.

 

דיונים משפטיים

אם בוצעה הלוואה כזאת בין בני המשפחה, עם הסכם או בלי הסכם, והדבר הגיע עד למצב של הליך משפטי מצד אחד מבני המשפחה, כדאי לדעת שהדיונים יתבצעו בבית דין לענייני משפחה.

 

סיכום בעל פה?

בני משפחה רבים חושבים שאפשר לסכם בעל פה על תנאי ההלוואה. אומנם אפשר לעשות זאת מבחינה מעשית, אך הדבר עשוי להוביל לסיבוכים מבחינה משפטית, כך שמוטב בכל אופן לתת ביטוי לסיכום בעל פה על גבי נייר משפטי מחייב.

 

עניין רגיש אך חשוב

הלוואה בתוך המשפחה היא עניין רגיש במקרים רבים. פנייה לבן משפחה מסתמכת בעיקר על הרגש ונעשית כאשר הלווה מתקשה לעמוד בתנאי הלוואה של גוף מימון כזה או אחר. לכן, חשוב לפעול ברגישות אך גם במקצועיות ולנסח הסכם עם עורך דין.

הלוואה בין בני משפחה

אולי יעניין אותך גם