הוראה מתקנת – כל מה שצריך לדעת

דובר רבות על החשיבות הרבה שברכישת השכלה. אולם נשאלת השאלה – מה עושים תלמידים שלא קל להם בלימודים וזקוקים לשיטות הוראה אחרות וקצב מותאם? עבור תלמידים אלה פותחה הוראה מתקנת לימודים, אשר מבקשת לתת מענה ולסייע לתלמידים שחווים קשיי הסתגלות בלמידה. בכתבה הבאה תוכלו למצוא מידע שימושי בנושא הוראה מתקנת.

 

מהי הוראה מתקנת?

המושג הוראה מתקנת מתייחס לשיטות הוראה אשר מותאמות לרמת הלומד, ולמעשה מתמקדות בהוראה אישית. זאת מכיוון שלעיתים ניתן לפגוש תלמידים בכיתה שתפקודם אינו ברמה המצופה מהם מבחינה תקשורתית, שכלית או רגשית, אולם לא ניתן לאבחן אותם כבעלי צרכים מיוחדים. ניתן לומר שהתופעה נובעת מהפנמה לא טובה של שיטות הלימוד הקיימות.

אם כן, ההוראה המתקנת שואפת לתקן את שיטות הלימוד שאינן מתאימות לילד בעל הצרכים הספציפיים. מדובר בכלי אשר מאפשר טיפול יסודי בבעיות למידה באמצעות הישענות על שיטות הוראה מותאמות לצרכי הלומדים. יש לציין שההוראה המתקנת מומלצת במיוחד עבור תלמידים בגילאי בית ספר יסודי.

 

עליית הצורך בהוראה מתקנת

חלק מהצורך שבכלי ההוראה המתקנת עולה מהצפיפות שניתן למצוא לעיתים תכופות בכיתות הלימוד בישראל. בימינו, לא נדיר למצוא 35 ילדים בכיתה. העומס האדיר על המורים לא מאפשר להם להשקיע את מידת הזמן המתאימה עבור כל ילד.

מהסיבה הזו, למרבה הצער ילדים רבים לא יפנימו ביעילות את שיטות הלמידה. על אף מאמצים מצד המורים, ניתן לחוש לאורך זמן פערים בין היכולות המוערכות של חלק לא מבוטל מהילדים לבין ביצועיהם בפועל בכיתה.

על מנת להוביל את הילדים למצב של הפנמה נכונה של החומר וביטוי יכולותיהם, יש להכניס את ההוראה המתקנת לכלל פעולה. באופן הזה התלמידים מקבלים סיוע ומצליחים להגיע להישגים. חשוב להדגיש שכשהילדים מצליחים לצמצם את הפערים הלימודיים, הדימוי העצמי שלהם עולה. לכן, להוראה מתקנת תפקיד מכונן.

 

הוראה מתקנת בפועל

כאמור, במסגרת ההוראה המתקנת מושקעים משאבים רבים בצמצום פערים לימודיים. בעבודה בהוראה מתקנת ניתן דגש על מיומנויות כתיבה וקריאה, תוך כדי ביסוס ותרגול מתמיד שלהן. בנוסף, הוראה מתקנת עשויה להישען על שימוש במספר אסטרטגיות למידה על מנת ליצור התאמה מדויקת ככל האפשר לצרכי התלמיד ולכוון אותו לפיתוח מיומנויות חשיבה.

כמו כן, מדובר באבני היסוד לתהליך לימודי עצמאי בהמשך הדרך. במסגרת ההוראה המתקנת התלמידים לומדים גם כיצד לארגן את חומרי הלמידה שלהם, כיצד לעבר את החומר ולזכור אותו לטווח הארוך תוך כדי הטמעת טכניקות לימודיות שונות המשלבות משחקים, אמצעים דיגיטליים ועוד.

 

למי מומלץ ללמוד הוראה מתקנת?

הכלת תלמידים בעלי לקויות למידה במסגרות החינוך הרגילות הוא אחד האתגרים המרכזיים והמשמעותיים ביותר של מערכת החינוך. בהמשך להבנת הצורך במתן מענה עבור התלמידים בעלי הצרכים השונים, לימודי הוראה מתקנת מומלצים במיוחד עבור מורים מהחינוך הרגיל והמיוחד. הרחבת שליטתם בהוראה מתקנת בתחומי הכתיבה, הקריבה החשבון ואסטרטגיות הלמידה עשויה לסייע להם רבות מעשית בעת עבודתם בשטח.

 

הוראה מתקנת – מקצוע מכונן

לאנשי החינוך אחריות אדירה, מכיוון שהם אמונים בפועל על יכולת הדורות הבאים לכתוב, לקרוא, לשוחח והלכה למעשה – להשתלב בחברה. הוראה מתקנת לימודים שואפת להתאים שיטות לימוד באופן אישי על מנת לענות על צרכיו הייחודיים של כל תלמיד.

כתיבה במחברת

 

אולי יעניין אותך גם

איך בוחרים קייטנה לילדים?
לימודים
איך בוחרים קייטנה לילדים?

בחירה של קייטנה עבור הילדים הינה עניין שמצריך היכרות בסיסית עם פרמטרים שונים. שכן, כל אחד רוצה להיות בטוח שהוא רושם את הילד שלו לקייטנה

קרא עוד »