מומחיות בפעולה: הבנת תפקידו של מנתח בהליכים כלליים ולפרוסקופיים

ניתוח הוא הליך רפואי לא פשוט, שדורש מכשור מתאים, ציוד מיוחד וצוות מיומן ובעל ניסיון. את הצוות הרפואי המעורב בהליכים כירורגיים, מוביל המנתח הראשי – הוא אחראי לניהול ההליך, להפעלת אנשי הצוות השונים וכן לפיקוח עליהם. במאמר הזה נבחן את תפקידו של המנתח בניתוחים כלליים, וכן את תפקידו בניתוחים לפרוסקופיים, ואת ההבדלים ביניהם.

 

ניתוחים ומנתחים

ניתוח הוא פעולה רפואית, שכוללת בדיקה או טיפול באיברים פנימיים, באופן פיזי על ידי חיתוך רקמות. הכירורגיה המודרנית מתקדמת בידע, בשיטות, בחומרים ובטכנולוגיה על פני הכירורגיה העתיקה ושני התחומים העיקריים שמבדילים ביניהם הם השמירה על סטריליות, שהחלה במאה ה-19 בעקבות גילוי קיומם של חיידקים.

באותה התקופה גם החל שימוש נרחב בחומרי הרדמה, כדי להקל על סבלם של המנותחים ולאפשר למנתחים מיומנים כמו מומחה לכירורגיה כללית ד"ר אלדד פובזנר לעבוד בקצב הגיוני ולא למהר על מנת לקצר את זמן הניתוח ואת כאב המנותח.

ניתוחים ומנתחים

טכניקות כירורגיות

כאשר מדובר על סיווג שקשור לשיטת ההגעה אל אזור הניתוח ישנן שלוש טכניקות מרכזיות: ניתוחים זעיר פולשניים הם ניתוחים שבהם משתמשים בנקבים הטבעיים של הגוף על מנת להחדיר כלים אופטיים וכלי ניתוח שונים. ניתוחים כלליים הם ניתוחים שבהם הניתוח מתחיל בחיתוך והפרדה של רקמות שלמות ובריאות, כדי להגיע לגישה כירורגית מלאה. בניתוחים אנדוסקופיים, כמו ניתוחים לפרוסקופיים – מתאפשרת גישה אל מקום הניתוח בעזרת סדרה של חתכים זעירים, שדרכם מחדירים את הכלים האופטיים ואת הציוד הכירורגי.

 

תפקיד המנתח בהליכים כלליים

בניתוח כללי, תפקידו של המנתח משלב שני תפקידים – הוא הדמות האחראית בחדר הניתוח, כלומר הוא בעל אחריות כוללת על עבודתם של שאר אנשי הצוות, כולל המרדים, האחיות ורופאים נוספים. במקביל, הרופא המנתח הוא גם בעל התפקיד המרכזי, הוא זה שמבצע את התהליך הכירורגי בפועל או מלווה ומפקח על רופא אחר שעושה זאת.

בניתוח כללי, יש חלק מרכזי שקשור בחיתוך של רקמות, שבירה של עצמות והזזה של איברים, כדי להגיע לגישה בטוחה ויעילה לניתוח. לאחר סיום הניתוח, יש להחזיר את האיברים למקומם ולבצע תפירות שיסייעו להחלמה של המנותח מהתהליך.

ניתוחים ומנתחים

תפקיד המנתח בהליכים לפרוסקופיים

בניתוח לפרוסקופי, תפקיד המנתח דורש תפעול של צוות טכני ומכשור טכני מתקדם. בהליכים לפרוסקופיים מתקדמים, הכירורג צופה במידע הוויזואלי שמגיע מהכלים האופטיים, ועל פיו, מפעיל את הציוד הלפרוסקופי, החל מניפוח אזור הניתוח ועד להפעלה של מכשור רובוטי שפועל בתוך הגוף המנותח. בעזרת ציוד מתאים, מנתח מיומן בשיטה הלפרוסקופית יכול לחתוך, לצרוב ולעשות עוד שפע של הליכים יעילים, בטוחים ומתקדמים, מבלי לגעת בעצמו במנותח. בחירה בניתוח לפרוסקופי גם מקצרת ומקלה מאוד על זמן ההחלמה של המנותח.

 

לסיכום

ניתוח כללי וניתוח לפרוסקופי שונים זה מזה בתכונות רבות, אחת המרכזיות שבהן היא תפקידו השונה של המנתח בכל אחת מהשיטות. אבל בכל סוג של הליך כירורגי המנתח נשאר בעל תפקיד משמעותי ומוביל בתהליך.

ניתוחים ומנתחים

אולי יעניין אותך גם

הפקת כנסים מקצועיים
בעלי מקצוע
הפקת כנסים מקצועיים – כל הדגשים 

כנסים מקצועיים הם אירועים בלתי נשכחים שעושים רושם רב על הנוכחים. הכנסים משמשים קרקע פורייה ללמידה, ליצירת קשרים ולעידוד חדשנות. בתכנון נכון וקפדני, מארגני הכנס

קרא עוד »
בדק בית
בעלי מקצוע
כמה אמור לעלות בדק בית?

בדק בית הוא שלב קריטי בתהליך רכישת הבית, המספק לקונים פוטנציאליים תובנות חשובות לגבי מצבו ושלמותו המבנית של הנכס. עם זאת, עלות בדק בית עשויה

קרא עוד »
גרביים מקצועיות
בעלי מקצוע
מה הם גרביים מקצועיות?

אוהבים לעשות ספורט, לרוץ ולרכב על אופניים אך סובלים שוב ושוב מכאבים בגיד אכילס, ברגליים ומשפשופים? יש לנו את הפתרון המושלם בשבילכם שכנראה לא ידעתם

קרא עוד »