באיזה גיל מומלץ לעשות אבחון פסיכודיאגנוסטי

אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא כלי המאפשר למטפלים, בעיקר פסיכולוגים, לקבל תמונה מקיפה על עולמו הפנימי של המטופל ושל מבנה אישיותו. אבחון כזה נעשה לרוב כדי לסייע ללוקים בבעיות רגשיות, נפשיות ומנטליות מסוגים שונים למצוא טיפול מתאים לבעיותיהם, אך עושים בו שימוש גם לצורך בחינת יכולת ההורות במקרה של מאבקי משמורת, הערכת מסוכנות של עבריינים ואפילו עבור מוסדות חינוך, לצורך זיהוי מכלול שיקולים, המצביעים על התאמת הסטודנט למקצועות לימוד כאלה ואחרים.

אז מאיזה גיל אפשר לעשות איבחון פסיכודיאגנוסטי והאם הוא בכלל מתאים לילדים?

למי מתאים ולמה משמש אבחון פסיכודיאגנוסטי?

אבחון פסיכודיאגנוסטי מתאים לילדים וגם למבוגרים, הניגשים לאבחון בגרסה המתאימה לגילם:

  • גירסה המתאימה לילדים בגילאים 6 עד 18
  • גרסה המתאימה לילדים מגיל 16 ולמבוגרים בכל הגילאים

 

כדי לקבוע מתי בדיוק כדאי לגשת למבחנים פסיכודיאגנוסטים, יש לברר קודם מה מטרת האבחון –

האם הוא נעשה כדי לבדוק מה גורם להתנהגות אלימה, או התנהגות מינית שגויה?

האם הוא נעשה כדי לבדוק את כשירותו של עבריין צעיר לעבור תהליך שיקומי?

מהם התכנים המעסיקים אותו במיוחד ומהם הגורמים המשפיעים עליו?

האם יש צורך באבחון כדי לקבוע את כשירותו של המטופל לקיום חיים תקינים בחברה?

 

אבחון פסיכודיאגנוסטי יכול לתת תשובות למגוון גדול של שאלות, קשיים ובעיות, כמעט בכל גיל, בין אם מדובר בעבריין שזקוק לבדיקת מסוכנות לצרכים משפטיים, עבריין צעיר, שזקוק לאבחון כדי לבדוק את סיכוייו להשתקם, מטופל הנמצא במצוקה ויש צורך לאתר את מקור בעיותיו הרגשיות, או ילד צעיר הסובל מבעיות התנהגויות ורגשיות ויש צורך לאתר את מקור הבעיה. כמו כן, נהוג להשתמש באבחון פסיכודיאגנוסטי כדי להעריך את רמת הכשירות של הורים במאבקי משמורת וכמבחני הכוונה מקצועית, או לימודית.

 

ממה מורכב אבחון פסיכודיאגנוסטי?

אבחון פסיכודיאגנוסטי מורכב מכמה מבחנים עיקריים:

  1. מבחנים קוגניטיביים, כמו מבחן העתקת צורות, מבחן יכולות זיכרון, מבחן אינטליגנציה, תפיסה מרחבית וריכוז וכן בודק אם הנבדק מושפע מתהליכים רגשיים, אישיים, משפחתיים ועוד – הפוגעים ביכולות אלה.
  2. מבחנים השלכתיים, שהם ליבו של האבחון ומספקים מידע רב ערך על העולם הפנימי של המטופל. אלה מבוססים בעיקר על חשיפת המטופל לגירויים שונים, כדי להגיע למסקנות באמצעות התבוננות בתגובותיו.
  3. מבחן MMPI – מורכב מסדרת שאלות ארוכה, המאפשרת בחינה של היבטים שונים בחיי המטופל.

 

לסיכום – כלי טיפולי רב עוצמה

ממצאי האבחון הדיאגנוסטי יכולים לסייע לאדם לשפר את חייו במידה ניכרת, אם יעשה בחכמה ויפעל לפי ההמלצות המופיעות בדו"ח הבדיקה.

האבחון מסייע לגלות את הגורמים המפריעים לתפקוד, או להתפתחות תקינה של האדם, את הגורמים לקשיים רגשיים ואת התחומים המעסיקים אותו במיוחד.

במידה והתחום שמעניין אתכם הוא  ארונות קיר הזזה  – תוכלו ללחוץ על הקישור ולהמשיך לקרא.

חדר שרות

 

אולי יעניין אותך גם

טראומת מלחמה
בריאות
חוויתם טראומה במלחמה? כך תוכלו להתגבר

חוויית קרב ומלחמה יכולה להותיר צלקות נפשיות עמוקות בדמות טראומה פוסט-טראומטית. תסמינים כמו הצפות זיכרון, סיוטים, חרדה והימנעות חברתית עלולים לפגוע משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים

קרא עוד »
מנתח אף
בריאות
5 טיפים למציאת מנתח אף תותח!

ניתוח אף הוא הליך כירורגי שמטרתו לעצב מחדש ולשפר את מראה האף. מעבר ליתרונות הקוסמטיים שלו, ניתוח אף משרת מטרה חיונית בתיקון בעיות תפקודיות, כגון

קרא עוד »
מה תפקידו של פודיאטור מנתח
בריאות
מה תפקידו של פודיאטור מנתח?

פודיאטורים מנתחים מבצעים ניתוחים עבור שתי מטרות מרכזיות, שהן טיפול בפגיעות וחבלות וטיפול בעיוותים באזור כפות הרגליים. אם יש לכם בעיות או כאבים באזור כפות

קרא עוד »