גביית חוב דרך הוצאה לפועל: מהם השלבים שיש לעשות?

היכרות עם האופן שבו מגדיר החוק מיהו זוכה בהוצאה לפועל, היא השלב הראשון בתהליך גביית החוב. לאחר מכן, יש להקפיד על הפעולות הנכונות ולהגיש את המסמכים הרלוונטיים כדי לקדם את הגבייה

בהקשר של הוצאה לפועל, החוק בישראל מגדיר "זוכה" בתור כל אדם שיש על שמו פסק דין, צ'ק, חשבונות או מסמכים אחרים שמחייבים אדם לשלם לו. על הזוכה להחזיק בזכאות לכך, כדי לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל ועל מנת לגבות את החוב מהחייב.

פתיחת תיק יכולה להתבצע באופן עצמאי או בליווי עורך דין הוצאה לפועל שמכיר את התחום ובקיא בו. בכל מקרה, הפתיחה מתבצעת באחת מלשכות ההוצאה לפועל ותוך זמן מוגדר ממתן פסק הדין.

 

איך מוסרים הודעה לחייב?

השלב הבא באופן גביית החוב דרך הוצאה לפועל הוא למסור הודעה לחייב. מהרגע שבו נפתח תיק הוצאה לפועל, נמסרת לחייב אזהרה שמטרתה להודיע לו כי נפתח נגדו תיק. אם החייב לא יכול לשלם את החוב במלואו, הוא רשאי להגיע אל חקירת יכולת. חקירה כזו מתבצעת בפני רשם ההוצאה לפועל בתוך תקופת האזהרה וגם לגביה אפשר להתייעץ עם עורכי דין ואנשי מקצוע.

 

מהי תקופת האזהרה?

גביית חוב דרך הוצאה לפועל מתחילה בפועל רק בתום תקופת האזהרה. על פי החוק, תקופת האזהרה היא פרק זמן מסוים שבו לא נוקטים אף סוג של הליכים נגד החייב. למעט מקרים מיוחדים, כמו אלו שבהם הזוכה מבקש לנקוט הליכים עוד טרם מתן אזהרה, תקופת האזהרה למעשה מאפשרת לחייב להשלים את החוב או למלא את פסק הדין.

העניין הוא שיש הבדל בין תקופת האזהרה כפי שהיא נקבעת בכל תיק. כך לדוגמא בתיקים מסוג תביעה על סכום קצוב ובתיקי שטרות היא עומדת על 30 יום, בעוד בתיקים אחרים תקופת האזהרה היא 20 ימים.

 

איך מוסרים את האזהרה וגובים את החוב?

השלבים הבאים הם למסור אזהרה לחייב באמצעות לשכת ההוצאה לפועל או במסירה אישית. בכל מקרה שבו בוחרים, יש להקפיד על מסירת האזהרה כדין ועל כך שהיא תגיע רק לחייב עצמו או לבן משפחה שגר איתו מעל גיל 18.

בנוסף, אפשר לנקוט הליכים טרם מתן אזהרה אם יש חשש לכך שהחייב יימנע מגביית החוב על ידי הברחת נכסים או אפילו יציאה מהארץ. בשביל לנקוט בהליכים כאלה, יש להגיש טפסים ומסמכים שמאמתים את העובדות.

במידה והחייב עדיין לא משלים את חובו גם אחרי תקופת האזהרה, השלב האחרון הוא הגשת בקשה לביצוע עיקולים והגבלות. לצורך גביית החוב, בלשכת ההוצאה לפועל קובעים סדר עדיפויות. במסגרת סדר עדיפויות כזה, מחליטים איזה זוכה יקבל את החוב קודם ומי יהיה אחריו מבחינת רשימת הנישומים ומערכת היחסים מול החייב.

 

הוצאה לפועל

אולי יעניין אותך גם

לחיצת יד
פיננסים
מה הוא ייעוץ ארגוני לחברות?

ייעוץ ארגוני לחברות נועד להשיג שיפור בתוצאות העסקיות ולשפר את התפוקה העסקית. היעזרות בגורם מנוסה ובעל תוצאות בשטח, יכולה להביא להחזר של ההשקעה על הייעוץ

קרא עוד »