אילו מצבים רפואיים יצריכו עדשות מיוחדות?

הראייה שלנו היא יכולת עדינה מאוד, והיא במקרים רבים עלולה להידרדר בקלות רבה. לעיתים מדובר במצב זמני שעלול להסתדר בעצמו ללא התערבות חיצונית מיוחדת. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבעקבות המצב הרפואי המטופל נדרש להרכיב עדשות לעיניים כדי שיתקנו לו את הראייה. המאמר הבא יפרט בקצרה על מספר מצבים רפואיים שדורשים מהמטופל לשים עדשות מיוחדות לעיניים.

 

ראייה ירודה

הראייה בקרב בני אדם (ובקרב בעלי חיים רבים) היא לרוב בשיאה בשנים הצעירות של חייהם. אך עם השנים היא בהדרגתיות מידרדרת ונהיית פחות טובה. אנשים שבצעירותיהם היו מסוגלים לראות בצורה חדה וטובה במהלך השנים כבר זקוקים בגיל מבוגר למשקפיים על מנת להצליח להתנהל בצורה תקינה. בגלל זה פותחו עדשות מגע שמתקנו את הראייה ומאפשרות אורח חיים תקין ללא משקפיים.

ראייה ירודה

קרטוקונוס

קרטוקונוס היא מחלה יחסית שכיחה שמצריכה עדשות מגע מיוחדות אם לא עוברים את הטיפול המתאים. במסגרת המחלה, הקרנית של החולה עוברת עיוות לכדי צורת קונוס במקום צורת העין הרגילה האליפטית. בעקבות זאת לא כל סוג עדשה מתאים לתיקון הראייה. במצב זה, מתבצעת התאמת עדשות מיוחדות על ידי רופא מומחה, אחרת הראייה של המטופל לא תהיה חדשה כפי שהיא צריכה להיות.

קרטוקונוס

ניתוחי קטרקט

קטרקט הוא מצב שבו נוצרת עכירות מסוימת בעדשה של עין אחת או בשתיהן. בעקבות זאת, הראייה של החולה נפגמת בצורה משמעותית ונוצר טשטוש רב. מצב זה עלול להעיב על חיי המטופל ולמנוע ממנו לבצע פעולות בסיסיות כגון נהיגה, קריאה, וכדומה. מדובר בתופעה שכיחה ביותר שמופיעה בקרב אחוז ניכר באוכלוסייה לפחות פעם אחת במהלך חייהם עקב סיבות שונות.

מאחר וקטרקט מדבר על מצב שבו העדשה הפנימית של העין נהיית עכורה, על מנת לתקן את הראייה יש צורך בהחלפת עדשה. לא מדובר בעדשה חיצונית שמונחת על העין עצמה, אלא על עדשה פנים – עינית שמחליפה את העדשה הטבעית שהמטופל נולד איתה. כיום פותחו מספר עדשות מיוחדות ומגוונות על מנת לטפל בתופעה, והן מוחלפות במסגרת ניתוח שנקרא ניתוח קטרקט.

 

פגיעה בראייה עקב פגיעת ראש

פגיעת ראש עלולה לפגוע בראייה של אדם שבמצב רגיל היה אמור להיות בעל ראייה תקינה. בשביל מצב זה, כמו גם עבור מצבים רפואיים אחרים, פותחו עדשות מיוחדות אשר נקראות עדשות פריזמה. עדשות אלה גורמות להתעקמות קרני האור ושינוי כיוונן. מצב זה גורם לשינוי במיקום הנצפה של האובייקט עבור המטופל, מה שאפשר את התיקון של הראייה ומונע כל סטייה כזו או אחרת בנקודת המבט.

 

לסיכום

ישנם סוגים רבים של עדשות מיוחדות אשר מותאמות למצבים רפואיים שונים. חלקן עדשות חיצוניות וחלקן עדשות פנימיות שמושתלות בעין. על מנת לדעת במדויק אם יש צורך בעדשות מיוחדות, מומלץ להתייעץ עם רופא עיניים מומחה כדי לוודא.

אילו מצבים רפואיים יצריכו עדשות מיוחדות

אולי יעניין אותך גם

טראומת מלחמה
בריאות
חוויתם טראומה במלחמה? כך תוכלו להתגבר

חוויית קרב ומלחמה יכולה להותיר צלקות נפשיות עמוקות בדמות טראומה פוסט-טראומטית. תסמינים כמו הצפות זיכרון, סיוטים, חרדה והימנעות חברתית עלולים לפגוע משמעותית בתפקוד ובאיכות החיים

קרא עוד »
מנתח אף
בריאות
5 טיפים למציאת מנתח אף תותח!

ניתוח אף הוא הליך כירורגי שמטרתו לעצב מחדש ולשפר את מראה האף. מעבר ליתרונות הקוסמטיים שלו, ניתוח אף משרת מטרה חיונית בתיקון בעיות תפקודיות, כגון

קרא עוד »
מה תפקידו של פודיאטור מנתח
בריאות
מה תפקידו של פודיאטור מנתח?

פודיאטורים מנתחים מבצעים ניתוחים עבור שתי מטרות מרכזיות, שהן טיפול בפגיעות וחבלות וטיפול בעיוותים באזור כפות הרגליים. אם יש לכם בעיות או כאבים באזור כפות

קרא עוד »