הגיל בו אפשר להתחיל: איך להתכונן למבחני מחוננים גם בגיל צעיר?

רק 3% מהילדים שניגשים מידי שנה למבחני הסינון והאיתור מוגדרים מחוננים. מבחני המחוננים הם צעד ראשון שיכול לפתוח דלתות רבות עבור ילדיכם, כולל שיוכם למסגרות לימודיות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

אמנם המבחנים מתקיימים בגיל די צעיר, אך איך אפשר להתכונן אליהם בצורה מוצלחת, גם בגילאי החטיבה הצעירה?

 

מהו מבחן מחוננים?

מידי שנה מקיים האגף למחוננים ומצטיינים מבחני קבלה לתוכניות לימודיות שונות וייחודיות המיועדות לקהל של תלמידים מחוננים ומצטיינים. המבחנים נעשים בצורה רוחבית בכל המגזרים על ידי גוף חיצוני, ומחולקים לשלושה חלקים: סינון, איתור וראיון.

שלב א', הלא הוא שלב הסינון (דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב' שלב א'), נערך בכיתה ב' או ג' (תלוי באוכלוסייה) ובוחן חשבון והבנת הנקרא. שלב הסינון מועבר בבית הספר, והתלמידים שהשיגו את התוצאות הטובות ביותר (20% העליונים) יעברו למבחן האיתור.

בהמשך, יתקיים שלב האיתור בשעות אחר הצהריים במרכזי בחינה נקודתיים. מדובר במעין מבחן פסיכומטרי, ובו נבחנות יכולות קוגניטיביות מילוליות, מספריות וצורניות. החומר עליו נבחנים התלמידים אינו מתקשר לתוכנית הלימודים בביה"ס ביסודי ורמת הקושי בבחינה היא גבוהה יחסית – במטרה לאתר את התלמידים באחוזונים הגבוהים ביותר. סף הקבלה נע בין 1.5%-3% הגבוהים ביותר, ואלו יעברו לשלב האחרון.

בשלב הראיון יתקיים ראיון קבוצתי / אישי עם התלמידים שעברו את שלב ב', תקבלו לתוכניות המחוננים השונות המוצעות ברחבי הארץ. מטרת הראיון היא לבחון האם הילד מתאים לתוכנית המחוננים, האם קיימים בו הרצון והמוטיבציה להשתלב בה, ואיזו תועלת יוכל להפיק ממנה. לאחר שלב זה נבחרים המאותרים הסופיים שיקחו חלק בתוכניות המחוננים השונות.

 

מתי אפשר לגשת למבחן?

ניתן לגשת למבחני המחוננים בכיתה ב' (או בכיתה ג' במגזר הערבי ובמקומות מגורים ספציפיים), וקיים מבחן נוסף אליו ניתן לגשת החל מכיתה ו' – מדובר במבחן בעל חלק אחד (בשונה מהמבחן לכיתות ב' שמחולק לשני חלקים) ומטרתו לשייך את התלמיד למסגרות על-יסודיות למחוננים או לכיתות לימוד ייעודיות.

 

האם חייב להתכונן?

האחוז הקטן של המתקבלים לתוכניות המחוננים מעיד על כך שילדים מוכשרים וחכמים רבים לא מצליחים לעבור את מבחני הסינון והאיתור. אחת הסיבות לכך היא שעקב גילם הצעיר, התלמידים נתקלים לראשונה בשאלות הבוחנות קוגניציה, וכן בתנאי לחץ של בחינה. מתוך כך, ההנחיה הרשמית היא שאין חובה להתכונן למבחני המחוננים, שכן מדובר ביכולות הטבעיות, לכאורה, של הילד. עם זאת, רבים ממליצים להכין את ילדיכם למבחן, לתרגל עמם את המבחן ומאפייניו כבר בטרם מועד הבחינה בכדי להכין אותם לסיטואציה המתוחה והלחוצה, ולחדד עמם את היכולות הנמדדות במבחן.

 

איך להתכונן נכון?

המבחן מורכב משאלות רב ברירה, שהיכולת לענות אליה אינה טבעית ודורשת חשיבה. לכן, בתור התחלה, חשוב לתרגל עם הילד/ה מענה נכון על שאלות רב ברירה ע"י טכניקות של שלילת תשובות לא נכונות עד להגעה לתשובה המתאימה. בנוסף, יש לשים דגש על הבנת הנקרא ופענוח של הוראות, בעיקר בעת מענה על שאלות מתמטיות ובעיות חשבון, ולחדד את חשיבות טיב הקריאה ודיוק התשובה אל מול מהירות הפתרון.

ההמלצה היא לתרגל בסביבה הביתית, כאשר ילדיכם בסביבה מוכרת ושקטה, ובסיוע אחד ההורים. ניתן לתרגל את המבחנים עצמאית על סמך מבחנים קודמים שמפורסמים באינטרנט, אך ניתן להסתייע באתרים ייעודיים למטרת ההכנה למבחנים. כמו כן, חשוב לבצע סימולציה המדמה את זמן ותנאי המבחן, כדי שהילד/ה יתרגלו גם את התנאים, ולא רק את התוכן.

 

מה האתרים מציעים לי?

ישנן דרכי למידה שונות שמוצעות ע"י אתרים ומסגרות לימוד כאלו ואחרות. ניתן לקבל ערכה ללמידה עצמית, ובה כל חומרי הלמידה עם הדרכה, מבחנים לדוגמא עם מחוונים מתאימים וכדומה. לעתים ניתן לרכוש חבילה המשלבת לימוד פרונטלי או לימוד בזום, בה ילדיכם יעבור הדרכה ע"י מורה או איש מקצוע בנוסף לחומרי הלימוד הדרושים.

 

לסיכום

מבחני המחוננים הם הזדמנות חד פעמית אשר יכולה לפתוח לילדיכם דלתות רבות לעתיד. אמנם המבחנים בודקים את היכולות הטבעיות והמולדות של הילד/ה, אך לרוב יהיה מדובר בפעם הראשונה שבה הם נתקלים בסיטואציה כזו ובשאלות מסוג זה. לכן, מומלץ לתרגל עם ילדיכם את סוג התכנים והשאלות שיופיעו במבחן, בכדי שלא יהיו זרים להם ברגע האמת. את ההכנה ניתן לעשות באופן עצמאי, ע"י ההורה, או באופן מקצועי ע"י חומרי לימוד או אנשי מקצוע, לפי הצורך והרצון. בהצלחה!

 

תלמידים מחוננים

אולי יעניין אותך גם

איך בוחרים קייטנה לילדים?
לימודים
איך בוחרים קייטנה לילדים?

בחירה של קייטנה עבור הילדים הינה עניין שמצריך היכרות בסיסית עם פרמטרים שונים. שכן, כל אחד רוצה להיות בטוח שהוא רושם את הילד שלו לקייטנה

קרא עוד »