איך רשתות חברתיות משפיעות על או סי די

הרשתות החברתיות פתחו בפנינו עולם חדש והן מציעות אפשרויות רבות וטומנות יתרונות רבים בחובן.

עם זאת, לרשתות החברתיות יש גם חסרונות שמשפיעים על הנפש שלנו באופן משמעותי ועלולות אף לתרום להפרעה טורדנית כפייתית המוכרת יותר בשם OCD.

במאמר זה נרחיב על OCD, כיצד רשתות חברתיות עלולות לתרום להתפתחות ההפרעה והחמרתה וכיצד ניתן לטפל בכך.

 

מה זה OCD?

הפרעה טורדנית כפייתית היא הפרעה נפשית המתאפיינת במחשבות טורדניות ופולשניות וכן בביצוע חוזר ונשנה של פעולות טקסיות כדי לגרש את אותן המחשבות הגורמות לסבל. סובלים מ-OCD מדווחים על מצוקות נפשיות שונות כגון חרדה ואף תחושת דיכאון.

 

מה הקשר בין OCD לרשתות החברתיות?

האינטרנט נכנס לחיינו לפני כ-30 שנה ובעשור האחרון משפיע על חיינו באופן משמעותי עם כניסתן של הרשתות החברתיות הגדולות לשוק: פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וכן אפליקציות היכרויות כגון טינדר, גריינדר וכדומה.

לפי מחקרים, האדם הממוצע מבלה באינטרנט כ-3 שעות הממוצע ביום ברשתות החברתיות ולכן יש השלכות נפשיות רבות. העידן הדיגיטלי משפיע באופן ניכר על התפתחות הפרעה טורדנית כפייתית שבאה לידי ביטוי שלוש צורות שונות.

 

כך משפיעות הרשתות החברתיות על התפתחות OCD

כאמור, OCD שנגרם בעקבות שימוש בעצימות גבוהה ברשתות החברתיות עלול להופיע בשלוש צורות עיקריות:

  1. FOMO (Fear of missing out)

וודאי יצא לכם לגלול את הפיד באינסטגרם ולהרגיש שכולם עושים דברים מעניינים ומהנים בזמן שאתם מחמיצים את החיים ולא עושים דבר. זהו למעשה המפחד מהמחמצה, כאשר שילוב של OCD ו-FOMO מביא לפחד בלתי נשלט מהחמצה באופן אובססיבי. זוהי תחושה שאנשים אחרים חיים את החיים וחווים חוויות משמעותיות בלעדינו, ותחושות אלו גורמות לנו לפקפק לגבי הבחירות שלנו ומסלול החיים שבחרנו.

 

  1. OCD דיגיטלי

הפרעה טורדנית כפייתית הגורמת לשימוש אובססיבי בטלפון הנייד וכן במכשירים דיגיטליים שונים המחברים אותנו לאינטרנט ובפרט לרשתות החברתיות וחוסר יכולת להניח את הטלפון בצד ליותר מכמה דקות. כך למשל, אם טיסה גורמת לאדם למצוקה בשל חוסר היכולת להתחבר לאינטרנט זה יכול להיות ביטוי ל-OCD דיגיטלי. במסגרת ההפרעה על התראה בטלפון חייבת להיענות או להיקרא במיידי ואם לא יש תחושה שמשהו נורא יקרה.

 

  1. OCD של רשתות חברתיות

הפרעה מסוג זה מתאפיינת בצורך אובססיבי ומתמיד לבטא נוכחות ברשתות החברתיות ולפספס את מה שקורה שם, כאילו אם לא נהיה מעודכנים במה שקורה ברשתות החברתיות יהיו לכך השלכות הרות גורל. כך למשל, אדם בעל OCD של רשתות חברתיות עלול לחשוב שאם הוא לא בודק באופן תדיר את הפייסבוק מישהו יכתוב עליו משהו רע שם ולכן הוא חייב לרענן תדיר את הפיד.

 

שיטת CBT לטיפול ב-OCD

אורי פוקס מטפל בדיכאון, חרדה ו-OCD בשיטת CBT. הפרעה טורדנית איננה גזירת גורל – פנו לטיפול ועזרו לעצמכם לחיות טוב יותר.

 

לוגואים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram